Kathmandu, Patan en Bhaktapur

Zaterdag 10 november

Patan Durbar Square

Wanneer Kiyoko wakker wordt voelt ze zich beroerd. Het komt er aan alle kanten uit en ze heeft kramp in haar buik. Een bekend fenomeen van de medereizigers gedurende de trekking treft haar nu helaas ook. Dat wordt dus geen sightseeing vandaag in Kathmandu. In plaats daarvan loop ik alleen naar het Durbar Square van Patan, ook wel Lalitpur genoemd. Dat is slechts zo'n 20 minuten van het hotel vandaan.
Al vlak nadat ik het hotel verlaten heb loop ik door de lokale wijk en ruik, zie en hoor ik het lokale leven in letterlijk alle geuren en kleuren en tonen. Het is een feest voor alle zintuigen. Ik loop echt te genieten wanneer ik langs de vele lokale winkeltjes, straatverkopers, fietsverkopers, bakfietsverkopers, etcetera, loop. Langs het busstation met oude Leylands, door de Patan gate en diverse achteraf straatjes.

Ineens sta ik op het Durbar Square. Overweldigend mooi! Ik kijk mijn ogen uit. Geniet van de indrukwekkende gebouwen, mensen en rituelen die er te zien zijn. Vervolgens loop ik een klein stukje van het plein af, loop terug en heb direct een kaartjes-verkoper achter me aan. Die is vrij hardnekkig en ook ik moet als toerist 500 Rs entrée betalen (ongeveer 5 euro), maar mag dan wel een week lang naar binnen. Van dit geld wordt het onderhoud bekostigd. Ik laat alle indrukken op me inwerken en maak vele foto's waaronder een 360 graden panorama.
Hierna loop ik naar de nabij gelegen Mahaboudha tempel die is opgebouwd uit ruim duizend kleine budha beelden. Hier zie ik wederom het lokale leven aan me voorbij trekken. Vele kunstenaars in hun winkels maken beeldhouwwerken in steen, hout of metaal. Prachtige Budha, Vishnu en andere beelden, maskers, waterspuwers en dergelijke. Naast de Mahaboudha ligt het Rudravarna Mahavihar klooster. Er vindt toevallig een of andere plechtigheid plaats en diverse mensen krijgen een tika op hun voorhoofd.

Ik loop terug naar en over Durbar Square, heb direct een ticket-verkoper achter me aan, die me herkend, en maak nog wat foto's van de verkopers van bloemenslingers, fruit, kruiden en kleurstof. Ik kom langs allemaal kleine tempeltjes terwijl ik door loop naar de Kumbheswor tempel met 5 daken. Eén van de drie in de Kathmandu vallei. Ook hiernaast zie ik weer wasplaatsen waar mensen zich ongeveer 5 m. lager met grondwater wassen, hun kleding wassen en drinkwater halen.

Vervolgens loop ik langzaam terug naar het hotel. Hier ben ik net op tijd om de acht mensen uit onze trekkingroep, die vandaag terug naar Nederland vliegen, een goede reis te wensen. Om half zeven eet ik samen met Linda en Douwe. Zij gaan morgen met de bus naar Pokhara. Na het diner organiseer ik op de kamer de vele foto's van vandaag.

RVL-20121110-2084.jpg RVL-20121110-2087.jpg RVL-20121110-2098.jpg RVL-20121110-2116.jpg RVL-20121110-2180.jpg RVL-20121110-2171.jpg RVL-20121110-2124.jpg RVL-20121110-2125.jpg RVL-20121110-2186.jpg RVL-20121110-2193.jpg RVL-20121110-2226.jpg RVL-20121110-2244.jpg

Zondag 11 november

Swayambunath en Thamel

Na het ontbijt nemen we de taxi voor 450 Rs naar de Swayambunath stupa. Na een rit door de drukke stad worden we onderaan de stijle trappen afgezet. Ik verbaas me over de kinderen in uniform, maar het blijkt dat alleen op zaterdag de kinderen vrij zijn. Zondag is een gewone werkdag.
Samen lopen we langzaam de hoge trap op. Vanmorgen gaat het gelukkig veel beter met Kiyoko, maar ze heeft nog wel af en toe buikkramp. Eenmaal boven betalen we de 200 Rs entrée per persoon. We bekijken het grote Stupa complex en de er omheen liggende tempels. Van de vele apen hebben geen enkele last.

RVL-20121111-p67-swayambunath-stupa.jpg RVL-20121111-2286.jpg

Na afloop lopen we omlaag naar de Bishnumati rivier, steken die over en lopen via dirtroads Thamel in. Althans, dat denken we. In de praktijk blijken we zuidelijker te zitten dan gedacht. We dwalen door de straten en zien vele lokale handelswaar en Nepali die voor Tihar aan het winkelen zijn. Dit is het Nepali-deel van Thamel. Het is een soort van onze koninginnedag uitstalling met daar tussendoor auto's en vooral motoren. Wat een chaos! Al onze zintuigen worden weer geprikkeld. Uiteindelijk komen we op Kantipath uit en lopen naar het noorden langs de Rani Pokhari tempel. Hierna gaan we linksaf Tridevi Marg op en naar Fire and Ice, een pizza restaurant. Pfff, even rust!

We genieten van een lekkere lunch en lopen daarna het toeristische deel van Thamel in. Bij het bekende Pilgrims Bookstore kopen we kalenders en kijken of we een panorama poster van de Gokyo Ri kunnen krijgen, maar ze hebben niet het door ons gewenste formaat. Uiteindelijk zakken we toch weer af naar het Nepali deel van Thamel en pakken in de middag een taxi terug naar het Summit Hotel in Patan. Dat is weer een oase van rust, heerlijk. Hier drinken we thee en gaan douchen. 's Avonds eten we in het hotel.

RVL-20121111-2251.jpg RVL-20121111-2318.jpg RVL-20121111-2323.jpg RVL-20121111-2329.jpg RVL-20121111-2337.jpg RVL-20121111-2352.jpg RVL-20121111-2363.jpg

Maandag 12 november

Boudhanath en Pashupatinath

Vandaag ben ik degene die bij het krieken van de dag wat last van zijn buik heeft. Toch ga ik ontbijten. Hierna lopen we het hotel uit en willen met de taxi voor 500 Rs naar de Boudhanath Stupa. Dat is het standaard bedrag dat ook op de lijst staat die in het hotel hangt. De eerste de beste taxichauffeur buiten het hotel wil echter 600 Rs, dus lopen we door en nemen onderaan de heuvel de taxi voor 500 Rs. Na een minuut of 40 worden we midden in een drukke straat afgezet en horen dat het hier links is. Dat moeten we dan maar geloven, want we zien nog niks. Na 20 meter is er inderdaad een poort en staan we, na de 150 Rs entrée te hebben betaald, oog in oog met een van de grootste Stupa's van de Himalaya. We lopen rond de enorme en goed onderhouden Stupa.

Na alles goed in ons opgenomen te hebben lopen we door de er achter liggende straten. We komen daardoor terecht in het Samtelling klooster waar mantra's onderwezen worden aan de jeugdige monniken. Ik film hier ook een stukje van en zet dat op mijn YouTube kanaal. Aan het einde stop ik 100 Rs. in de donation box.

We vervolgen onze weg naar het Kargyapa klooster waar tevens een gewone school in is gevestigd. We lopen langs een van de klasjes en horen mantra's reciteren. Eenmaal binnen film ik (met toestemming) de monniken die zitten te bidden. Het is een mooi klooster met een groot Budha beeld. Wederom stop ik na afloop 100 Rs. in de donation box. We lopen terug naar de Stupa en gaan een café in om thee en koffie te drinken. Voor in totaal 640 Rs. hebben we er ook nog warme appeltaart bij.

Het is heerlijk zonnig weer en een graad of twintig (zoals al de hele week). Iets na 12 uur lopen we het Stupa complex af en gaan op Jorpati in de richting van kathmandu. Vervolgens slaan we na het Tibetan Handicraft center linksaf een woonwijk in op weg naar Pashupatinath: de plaats waar Hindu's worden gecremeerd. Onderweg zien we een groepje muzikanten die ter ere van het Tihar festival langs de huizen gaat. Uiteindelijk komen we bij een een riviertje waar mensen zich wassen. Dit blijkt niet de plek te zijn die we zoeken. We lopen langs het watertje en komen uiteindelijk bij de achterkant van Pashupatinath. De Gujeswori tempel mogen we niet in, die is alleen toegankelijk voor Hindu's, maar we moeten wel 500 Rs. per persoon entrée betalen. We lopen over het complex waar ik een 360 graden panorama maak bij de Gorakhnath tempel, een verzameling oude kleine tempeltjes.
Hierna lopen we de trappen af en komen dan bij de hoofdsite aan de Bagmati rivier. Voor de toeristen bevinden zich hier ook diverse Sadhu's. We zien hier hoe, voor de hoofdtempel, twee lichamen worden voorbereid op de crematie. Iets verderop branden er al enkele houtstapels. Behoudens wat rook is het toch een schoon proces. Vanwege een tekort aan hout promoot de Nepalese regering echter toch de moderne crematoria zoals wij die kennen.

Om twee uur nemen we voor 400 Rs. een taxi terug naar ons hotel. Na een half uurtje rijden ga ik aldaar nog even in de zon zitten, maar al snel betrekt het en om iets na drie uur begint het te regenen. Het onweert zelfs eventjes. Om 5 uur is het weer droog en niet veel later gaan we eten. Na het diner begint mijn buik pas echt op te spelen.

RVL-20121112-2367.jpg RVL-20121112-2373.jpg RVL-20121112-2377.jpg RVL-20121112-2390.jpg RVL-20121112-2397.jpg RVL-20121112-2402.jpg RVL-20121112-2443.jpg RVL-20121112-2444.jpg

Dinsdag 13 november

Bhaktapur

We staan niet al te laat op, want we willen vandaag naar Bhaktapur en denken daar de hele dag voor nodig te hebben. Ik eet alleen brood en fruit, want mijn buik en darmen doen nog steeds raar. Om iets voor 9 uur stappen we in de taxi die ons voor 1250 Rs. naar Bhaktapur brengt. Het is niet zo druk op de weg en dus zijn we in een half uurtje al ter plaatse. Bij aankomst vraagt de chauffeur of we ook nog terug moeten en of hij moet wachten. Op onze vraag hoeveel dat dan kost krijgen we te horen dat dit dezezlfde prijs is. Hiermee gaan we akkoord en dus brengt hij ons na twee uurtjes ook weer terug naar het hotel.

We lopen de straat naar Dubrbar Square in en worden aangesproken door diverse gidsen die we afslaan. Bij de toegangspoort betalen we de 1100 Rs. per persoon entrée. Best een pittig bedrag die ongeveer 11 euro, maar daar wordt dan ook veel voor gerestaureerd en schoon gehouden. Eenmaal binnen worden we opnieuw aangesproken door een gids. Voor 400 Rs. mag deze ons rondleiden gedurende de twee uur die we hier hebben. Hij weet inderdaad veel over de stad te vertellen en we hoeven niet te zoeken. Hij toont ons alle belangrijke bouwwerken en de meest belangrijke pleinen.

RVL-20121113-2462.jpg RVL-20121113-2469.jpg

Uiteraard wil hij ook graag commissie op de verkoop van spullen ontvangen en dus gaan we naar een Thangka-school waar mensen geleerd wordt om Thangka's te schilderen. Een Thangka is een geschilderde mandala of het bevat mythische figuren. Jammer voor hem kopen we niets, want met prijzen vanaf 60 $ is het toch vrij prijzig. Wetende dat er al snel 50 dagen aan wordt gewerkt is dat echter alles zinds redelijk.

Na anderhalf uur zijn we terug waar we begonnen, nemen afscheid van onze gids en kijken we zelf nog wat rond. Op het grote plein maak ik een 360 graden panorama. Overal op straat wordt momenteel rijst gedroogd. Met simpele fannetjes wordt het kaf van het koren gescheiden. Op de pleinen direct achter Durbar Square zitten vele pottenbakkers de immens populaire boterlampjes te maken.
Uiteindelijk lopen we langzaam terug naar onze taxi die ons (wederom in een half uurtje) terugbrengt naar de stad. Daar is het nu een stuk drukker en film ik het verkeer in Kathmandu. Eenmaal bij het hotel betalen we de chauffeur de afgesproken 2500 Rs.

Om iets na 12 uur zitten we alweer bij het zwembad in de zon en genieten van onze rust. 's Middags worden op de balustrades de boterlampjes neergezet welke 's avonds worden ontstoken.

RVL-20121113-2458.jpg RVL-20121113-2459.jpg RVL-20121113-2461.jpg RVL-20121113-2484.jpg RVL-20121113-2483.jpg RVL-20121113-2520.jpg

Lees verder over Kathmandu en Patan.