Zuid en Oost IJsland

Vervolg van Reykjavik en omgeving

Donderdag 27 juni 2013 - Langs de zuidkust naar het oosten

Als we wakker worden is het droog, dus dat biedt hoop. Helaas begint het na het ontbijt alweer te regenen, en hard ook. Dat houdt helaas de hele dag niet meer op. Onze eerste stop maken we al snel na vertrek: de Seljalandsfoss (foss betekent waterval). Het leuke is dat je hier ook achter de waterval langs kunt lopen wat een mooi beeld oplevert. Dit is bovendien een van de hoogste watervallen van IJsland. Je voelt hier goed de kracht van het naar beneden vallende water. Uiteraard worden we niet alleen van de regen nat, maar ook van de spray. Gelukkig is er veel minder wind dan gisteren, maar toch te veel voor een paraplu.

RVL-20130627-0198.jpg IMG-20130627-0112.jpg RVL-20130627-0201.jpg

De volgende stop op de route is Thorvaldseyri. Dit is een boerderij die in 2010 zwaar is getroffen door de asregen uit de Eyjafjallajökull gletsjer. De eigenaren hebben er nu naast hun boerderij een bezoekerscentrum gemaakt waar diverse stukken lava en vulkaan-as tentoongesteld worden. Tevens draaien ze er een zeer indrukwekkende film.
Hiervanaf rijden we door naar de Skogafoss. Naast de waterval, die ongeveer 30m. hoog is, kun je naar boven lopen en de vallei in. De wandeling loopt tussen twee gletsjers door, maar daar zien we toch niets van door de laaghangende wolken, dus dat slaan we over. Wel zien we naast de waterval vele vogels die hier hun nesten hebben. Ook ben ik in staat om een 360 graden panorama te maken. Wanneer wij weer willen vertrekken wordt het druk met toeristenbussen. We waren dus net op tijd.

RVL-20130627-0203.jpg RVL-20130627-0205.jpg RVL-20130627-0228.jpg

We beginnen nu aan een wat langere rit waarbij we langs diverse gletsjers rijden. Een daarvan ligt achter een veld bloemen. Bloemen zoals deze zien we in overvloed. We vermoeden dat dit bij een heldere hemel er nog mooier uitziet. Als we bij Dyrholaey cape aankomen is het grijs en grouw en op zich past dat wel bij dit landschap. Het is één van de zuidelijkste puntjes van IJsland. De wind heeft hier vrij spel vanaf de oceaan. Grote meeuwen zitten op het strand en nestelen in de rotsen. In de uitstekende rotspunt die de kaap van Dirholaey wordt genoemd zit een grote boog waar zelfs kleine vliegtuigen onderdoor zouden kunnen vliegen.

RVL-20130627-0229.jpg RVL-20130627-0234.jpg RVL-20130627-0236.jpg

Vanaf Dyrholeay begint het laatste grote deel van de rit van vandaag. Hoewel we eerst nog naar wat basalt kolommen in de grond willen kijken, blijkt het als we daar aankomen zo hard te regenen dat we de enkele honderden meters er niet voor over hebben. Zo bijzonder is het nu ook weer niet.
Als we door rijden langs Vik komen we van het ene in het andere buitenaardse landschap terecht. Enorme rotsblokken van lavasteen begroeid met mos en gras. Deze vormen samen hele grote velden zo ver als het oog reikt van groene bolders. Op sommige stukken ligt er dan in eens een aantal boerderijen tussen en is het veld gecultiveerd.
Op andere stukken is de weg echt kaarsrecht met aan beide zijden zwart zand tot aan de horizon. De bergen erachter (aan één kant) kunnen we toch niet zien. Verschillende keren passeren we bruggen waar slechts één voertuig tegelijkertijd overheen kan. In de langere daarvan zitten stukken om elkaar te kunnen passeren. Je waant je hier echt in de middle of nowhere, wat een desolaat landschap. Desondanks hebben we wel overal mobiel bereik!

RVL-20130627-0249.jpg RVL-20130627-0252.jpg RVL-20130627-0257.jpg

Na ongeveer twee uur rijden zien we in de verte, over het zwarte zand, twee gletsjers vlak naast elkaar liggen. Dit blijken de gletsjers van het Skaftafel nationaal park te zijn. We stoppen bij het bezoekerscentrum en lopen naar de eerste gletsjer toe, ook nu nog altijd in de regen, en dus goed ingepakt. Onderaan de gletsjer drijven ijsschotsen in het gletsjermeer. Bij dit gletsjermeer maak ik een 360 graden panorama en op een iets hoger gelegen punt kan ik nog een 360 graden panorama maken. Na deze korte wandeling van 4½km. is het tijd om de laatste kilometers naar ons tijdelijke verblijf af te leggen.

Bekijk het kaartje van de route die we vandaag gereden hebben en de bezienswaardigheden die we hebben gezien.

RVL-20130627-0258.jpg RVL-20130627-0259.jpg

We slapen vanavond in een huisje behorende tot het Litla Hof, ongeveer halverwege tussen Vik en Höfn. Hier worden kamers verhuurd in het grote huis, is er een hotel iets verderop met dezelfde naam en bezetten wij met nog een ander stel mensen een apart huisje. Waar aangegeven stond dat we gedeelde badkamer e.d. zouden hebben blijkt er in dit huisje toch een badkamer per slaapkamer te zijn. Kennelijk hebben wij de familiekamer, want er staat ook nog een stapelbed.
De vrouw des huizes maakt voor ons een diner klaar, maar daar moeten we wel gewoon voor betalen. We eten wederom vis, nu met aardappelen en sla en het is ruim genoeg.
Pas tegen tien uur in de avond klaart het op en wordt het droog en lichter. Ik zie zowaar de zon nog even tussen de wolken door schijnen.

Vrijdag 28 juni 2013 - Skaftafell National Park

Vanmorgen om 10 uur hebben we een geplande excursie via de Mountainguides. We rijden daarom een stukje terug, tanken even en maken een 360 graden panorama midden op de snelweg (zo rustig is het hier!). Dan door naar het Skaftafell National Park waarvandaan we vertrekken. We maken een korte wandeling op de Svinafellsjökull. In totaal zijn we 1 uur en 45 minuten op het ijs en wandelen in die tijd slechts 2,8km. We staan dan ook regelmatig stil om foto's van het mooie uitzicht te maken, waaronder een 360 graden panorama, of om de uitleg van de gids te horen. Al met al een interessant uitstapje.

RVL-20130628-0269.jpg RVL-20130628-0273.jpg RVL-20130628-0277.jpg RVL-20130628-0278.jpg RVL-20130628-0301.jpg RVL-20130628-0302.jpg

Om kwart over 12 zijn we terug en eten we een broodje in het restaurant van het bezoekers-centrum. Hierna gaan we wandelen naar de Svartifoss. Dit is een waterval die valt over zeskantige basaltkolommen. Deze is al van verre te zien. Kiyoko blijft boven op de heuvel staan (waar ik een 360 graden panorama gemaakt heb) en ik daal een stukje af tot dichtbij de waterval.
Wanneer we weer samen zijn lopen we door naar een uitzichtpunt met de naam Sjonarnipa. De uitzichten zijn betoverend mooi. We weten nu wat gisteren door de regen allemaal aan ons zicht ontrokken was. Ik maak dan ook diverse parorama foto's waaronder een 360 graden panorama. In de verte, richting de oceaan en boven het zwarte zand, zien we wolken hangen waar regen uit valt. Deze bewegen echter parallel aan de kust en komen niet naar ons toe. Wij houden het dan ook droog en zonnig. Waar het gisteren nog zo'n 6 graden was, is het nu een graad of 14. Uitstekend wandelweer dus. Vanaf het uitzichtpunt Sjonarnipa kun je de hele Skaftafellsjökull gletsjer zien. Ook hier maak ik weer een 360 graden panorama. Eenmaal terug beneden blijkt dat we in de 2 uur 40 minuten 7,8km. hebben gewandeld.

Op het kaartje staan de drie routes die we gisteren en vandaag gelopen hebben: naar het gletsjermeer van Skaftafellsjökull, op de Svinafellsjökull gletsjer en naar de Svartifoss en het Sjonarnipa uitzichtpunt.

Op de terugweg twijfelen we nog of we nu al naar een volgende bezienswaardigheid moeten rijden om gebruik te maken van het mooie weer. Gezien de afstand, het feit dat we er morgen so wie so langs rijden, en de goede voorspelling, besluiten we dat nu niet te doen.
Daarentegen proberen we een restaurantje voor vanavond te vinden, want het blijkt dat de eigenaresse van het huis vanavond niet voor ons wil koken. We vermoeden dat ze geen boodschappen heeft gedaan. Dat kan hier tenslotte ook niet in elk dorp.
De vorige medebewoners zijn vanmorgen vertrokken en dus hebben we het huisje vanavond voor ons zelf. Na gedouchet te hebben gaan we alweer ruim 10km. terug, nu om te eten.
De zonsondergang maakt van de wolken weer mooie kleuren. Hoewel de zon niet echt ondergaat, maar slechts achter de bergen verdwijnt. Het wordt dan ook nog altijd niet donker 's nachts.

RVL-20130628-0310.jpg RVL-20130628-0312.jpg RVL-20130628-0314.jpg RVL-20130628-0316.jpg RVL-20130628-0343.jpg RVL-20130628-0344.jpg

Zaterdag 29 juni 2013 - Jökullsarlon en Papey eiland

We vertrekken al om kwart voor negen, want we moeten veel kilometers afleggen. De eerste stop is na ongeveer 35km. bij Jökullsarlon, de gletsjer lagune. Hier drijven de ijsschotsen die van de gletsjer afbreken in zee. Met het felle zonlicht erop is dat een prachting gezicht. Inderdaad is het vandaag een strakblauwe hemel met een enkel wolkje. De blokken ijs drijven in de lagune. De eerste stop is bij een verlaten parkeerterreintje waar we een perfect zicht op het geheel hebben. Hier maak ik dan ook een 360 graden panorama. We rijden daarna naar het strand en staan bijna met de voeten in de Atlantische oceaan waar ook enkele blokken ijs een speelbal van de golven zijn. Dat is wel leuk om te zien, maar het zijn er niet heel veel en daardoor is het ook minder spectaculair. Aan de andere kant van de weg is het een heel stuk drukker. Dit is de toeristische kant van de gletsjer lagune. Ook hier is het wel mooi, maar niet zo spectaculair als bij onze eerdere stop. Toch lopen we ook hier rond en maken diverse foto's, onder andere van de grote groep Noordse Sternen die hier in de zee-arm naar voedsel duiken. Een filmpje hiervan staat op mijn Youtube kanaal. De spiegeling van het ijs in het water is wel mooi. Om 10 uur houden we het voor gezien, want we moeten nu echt verder. De rest van de tocht van totaal 211 km. is lang en we weten niet zeker wat we nog tegenkomen onderweg.

RVL-20130629-p23-rechte-weg-en-gletsjer-voor-jokullsarlon.jpg RVL-20130629-p24-jokullsarlon.jpg RVL-20130629-0374.jpg RVL-20130629-0382.jpg RVL-20130629T0029.jpg

We maken enkele korte foto-stops en komen uiteindelijk om half een aan in Djupivogur. Dit is de plaats waarvandaan we om precies een uur een boottocht maken naar Papey eiland. De heenweg gaat langs diverse vogelrotsen en lage rotsen waar zeehonden op liggen te zonnen. Enkele van hen zwemmen in het water. Het zijn leuke beesten om te zien. De hele tocht van bijna 15km. duurt 1 uur en 20 minuten. Dat is veel langer dan waar we op gerekend hadden.

RVL-20130629-0347.jpg RVL-20130629-0348.jpg RVL-20130629-0420.jpg RVL-20130629T0106.jpg RVL-20130629-0422.jpg RVL-20130629-0441.jpg

Papey eiland is al vanaf rond 1900 in handen van dezelfde familie en nog steeds privaat gebied. Tot 1950 woonde er een boer en tevens eigenaar op het eiland. Zijn zoon heeft er tot 1980 in de zomer gewoond. Sinds die tijd wonen er geen mensen meer en is het een waar natuurparadijs. Wel staan de oude, maar goed onderhouden gebouwen er nog: een huis en het kleinste en oudste houten kerkje van IJsland. Ook is er een vuurtoren waarvandaan je een mooi uitzcht over de omgeving hebt. Hier vanaf maak ik een 360 graden panorama.

Vanaf de pier gaan we precies twee uur wandelen over dit vogel-eiland. In die twee uur lopen we slechts 2,8 km. en stoppen dan ook erg veel om van heel dichtbij hele mooie foto's van de vele vogels te maken. Al bij één van de eerste stops kan ik een 360 graden panorama maken. We zien hier o.a. de Zeekoet, Zwarte Zeekoet, Gestreepte Zeekoet, Alk en Papegaaiduiker. Al deze vogels behoren tot dezelfde familie, zijn monogaam en leggen slechts 1 ei in het nest per broedsel. Dat doen ze elk jaar opniew, want in de winter verblijven de vogels gescheiden van elkaar op zee. De Papegaaiduiker zit bovenop de rotsen, omdat deze hun nesten in de grond maken. Onder andere de Zeekoeten maken geen nest en zitten tegen de rotsen aan. Als het in de zomer druk is dan kunnen er wel 70 eieren op 1 vierkante meter liggen. Deze eieren zijn allmaal puntig van vorm, hetgeen voorkomt dat ze van de klif af rollen.
Ook zien we een aantal Stormvogels. Deze broeden pas na 20 jaar en kunnen wel 40 jaar oud worden. Verder zitten er vele Drie-teen Meeuwen en zien we op het einde nog weer een groep van de Noordse Stern.
Helaas zitten er ook erg veel muggen op het eiland. Hoewel deze niet steken zijn ze wel moeilijk weg te krijgen. Je moet ze echt van je afvegen willen ze weg gaan, maar niet veel later zitten er weer andere. Die kruipen dan in je haar en in je oren als je niet oppast.

RVL-20130629T0056.jpg RVL-20130629T0216.jpg RVL-20130629T0200.jpg RVL-20130629-0402.jpg RVL-20130629T0335.jpg RVL-20130629T0279.jpg RVL-20130629T0285.jpg RVL-20130629T0361.jpg RVL-20130629T0255.jpg RVL-20130629T0348.jpg RVL-20130629T0378.jpg

Na afloop varen we aan de andere kant van het eiland de 16km. terug. Het is dan al half zeven als we eenmaal terug zijn. Veel later dan volgens de oorspronkelijk bedoelde 4 uurs tocht zou duren. We gaan dan ook eerst even snel eten in een simpel restaurantje.
De auto zit aan de voorkant inmiddels ook flink onder de dode muggen en vliegen van het rijden langs de kuststrook. Schoonmaken heeft nog geen zin. Na ons diner rijden we de laatste 64km. naar Breiddalsvik. Onderweg moeten we alweer diverse keren stoppen, omdat er midden op de weg schapen staan. Een stel staat er zelfs te paren!
In Breiddalsvik slapen we in Hotel Blafel waar we pas om half negen aankomen. Het was dus een lange dag. Hier blijken we in het naastgelegen Hotel Post te zitten. Gloednieuw, maar nog niet volledig ingericht. Er missen nog douchegordijnen en kasten. Wat worden we toch snel verwend. Eerst even douchen, de dag van morgen voorbereiden, waarop we ook weer een druk schema hebben en veel kilometers moeten maken.

Bekijk het kaartje van de route die we vandaag gereden hebben en het kaartje van de route van en naar Papey en onze wandeling op Papey island.