Van Rimbick naar Pelling en Yuksom

Vervolg van de Singalila trek.

Dag 9 - Van Rimbick naar Pelling

Vandaag gaan we van Rimbick naar Pelling in Sikkim. Als we op staan is het mooi zonnig weer. We krijgen een uitgebreid ontbijt met pap, brood, ei en jam, zoveel als we willen.

Na de zware afdaling van gisteren heeft iedereen spierpijn: allemaal in de bovenbenen en een enkeling, waaronder ik zelf, ook in de kuiten. De trap oplopen, maar vooral na het ontbijt weer aflopen, kost ons veel moeite.
Onze dragers zitten al buiten te wachten. Wij geven hen onze fooi: elk 150 rupee, iets meer dan het adviesbedrag van Snowleopard. Zij gaan met ons mee in de bus tot hun woonplaats Maneybhanjang.

Om half negen vertrekken we voor wat een stevige afdaling over een smalle weg van asfalt met gaten en vele haarspeldbochten wordt. We dalen van Rimbick op 1900m naar de rivier op ongeveer 1300m hoogte.
Vervolgens rijden we aan de andere kant van het dal weer omhoog naar Dohtre dat op 2600m ligt. Hier komen we om 10 uur aan en is het flink mistig en daardoor ook een stuk kouder. Helaas blijkt dat er in dit dal kennelijk een slechte ontvangst van GPS signalen is, waardoor ik nauwelijks iets van de route kan tracken.
We gaan de pas over en rijden verder richting Maneybhanjang waar we, na 35 km, om 10:45 aankomen. Dit is het beginpunt van onze trekking op 1960m hoogte. Hier stappen onze vier dragers uit.

Iets buiten dit dorp houden we een korte plas- en rookpauze. Ook Neeraj, onze gids, heeft spierpijn van de afdaling gisteren.
Als we weer vertrekken wordt de weg langzaam wat beter. We rijden door mistvlarden naar Ghoom waar we om 11:40 doorheen rijden. Wat opvalt is dat de chauffeur alleen op dit stukje van de hoofdweg zijn gordel omdoet.
Nog voordat we bij Darjeeling zijn slaan we linksaf een goed geasfalteerde weg in richting Teesta. We zien een bord dat aangeeft dat die plaats nog 28 km rijden is. Het eerste deel is redelijk op hoogte, maar vanaf Lamahatta gaan we sterk dalen.

Om 12:20 zijn we dan in Lopchu op 1540m hoogte. Een mooie tijd voor de lunch, hetgeen we doen in het Palden Restaurant. Ook dit is weer zo'n klein ding langs de weg. Het eten is er overigens prima. Om 13:10 is iedereen voldaan en rijden we verder. Hierbij gaan we sterk dalen naar de brug over de Teesta rivier.
Eerst rijden we door het dorp Teesta waar ik diverse foto's maak. We steken de rivier om 13:50 over. We zitten nu op een hoogte van ongeveer 300m. Het is dan ook flink warm hier. De temperatuur wordt in deze streek niet zozeer bepaald door de ligging, maar veel meer door de hoogte. Daarna gaan we linksaf in de richting van Rangpo (en dus niet naar Kalimpong).

RVL-20151018-0096.jpg RVL-20151018-0097.jpg RVL-20151018-0099.jpg

Grens

Om 14:10 komen we bij de grens tussen West Bengalen en Sikkim aan. Dit is de plaats Melli. Het blijkt dat dit de enige grenspost is waar westerlingen geregistreerd mogen worden. Dat is dan ook de reden dat we deze lange omweg moeten maken en niet via Singla en Jorethang kunnen rijden.
De gids vertelt de rokers onder ons dat het in Sikkim verboden is om op openbare plaatsen te roken. Dus buiten roken op straat en dergelijke is niet toegestaan.
De formaliteiten, die de gids afhandeld, verlopen soepel en om 14:25 kunnen we weer verder. We zijn een stempel in ons paspoort rijker. Het is nu nog 77 km naar Pelling. Vanaf de lunchplek kan ik ook de GPS route weer tracken.

RVL-20151018-0101.jpg RVL-20151018-0102.jpg RVL-20151018-0104.jpg

In Sikkim wordt er veel aan de weg gewerkt en de eerste 26 km gaan dan ook over de wegwerkzaamheden heen. Dat wil zeggen een slechte dirtroad. Gelukkig wordt er op zondag niet gewerkt en is er niet al te veel verkeer. We hobbelen langzaam vooruit. Onderweg film ik enkele keren een stukje van de weg. Dit levert een kort filmpje op.
Opeens zien we in de buurt van het Kitam Bird Sanctuary een aapje langs de kant van de weg in de bomen zitten.

Om 15:35 komen we dan aan in Jorethang. Het einde van de slechte weg is bereikt. Nu is het nog 51 km naar Pelling. We rijden verder over asfalt, maar wel met wederom allemaal gaten in dat wegdek. Echt snel gaat het dan ook niet.
Onderweg moeten we even een beetje diesel tanken. Dat blijkt 48,45 rupee per liter te kosten. Dat is dus zo'n 65 eurocent. Ook wij stappen even uit. Die eerste stappen uit de bus voelt de spierpijn nog erger aan. Van zitten wordt je stijf blijkt maar weer eens.

In Sikkim is het tot nog toe mooi en zonnig weer. Als we het raampje open doen komt de warme vochtige lucht je tegemoet.
We rijden langs de Teesta rivier verder en zien veel rijst-terrassen langs de berghellingen. Opeens rijden we een tunnel in de steeds smaller wordende vallei in. Dit stuk rijden we lang rond een hoogte van 400m en stijgen aan het einde van de vallei langzaam naar ongeveer 600m. De afgelopen drie uur hebben we gemiddeld 20 km/u gereden. We zijn nu in Legship.

Vanaf Legship rijden we dan omhoog naar Pelling hetgeen nog 16 km is. Maar eerst moeten we nog door Geyzing, de hoofdstad van West Sikkim, dat ligt op 1800m. We zijn hier om 17:25. Het is dan net donker geworden als we in een kleine verkeersopstopping komen.
Eindelijk om 17:50 rijden we het centrum van Pelling binnen op 1940m hoogte. Drie minuten later zijn we bij ons luxe Norbu Ghang Resort. Een groot compliment aan onze chauffeur is op zijn plaats. Knap rijwerk en een lange werkdag!
Bekijk de route van Rimbick naar Pelling.

Wat een verwennerij in ons resort, maar wel jammer dat we er zo kort blijven. Morgenochtend vertrekken we alweer.

Om 7 uur lopen we naar Hotel Kabur waar we dineren. Hierna drinken we op het terras van onze kamer samen nog een biertje. Om 11 uur hou ik het voor gezien en zoek mijn bed op.

Dag 10 - Van Pelling naar Yuksom

Ik heb heerlijk geslapen. Wat een fijn bed heb ik hier gehad zeg. En een grote luxe kamer met dito badkamer en warme douche. Zalig.

Zodra ik wakker ben maak ik wat foto's van de voor ons liggende bergen. Het uitzicht is prachtig, maar niet voor lang.

RVL-20151019-0106.jpg RVL-20151019-0107.jpg

Om acht uur zit ik al aan het ontbijt, want ik was toch wakker. Dat ontbijt valt, afgezet tegen de luxe van het resort, eigenlijk een beetje tegen. Er is wel redelijk wat keus, maar niet heel erg uitgebreid en het brood, alleen witte toast, is niet meer heel knapperig.
Wel kunnen we lekker in de zon op het terras zitten. Gaandeweg wordt het zicht op de bergen aan mij onttrokken, omdat er zo vroeg alweer wolken voor schuiven.

Bezienswaardigheden

Nadat ik nog even snel de tot nu toe per dag gemaakte reisverslagen naar huis heb gemaild en een foto geappt, is het om half tien tijd om te vertrekken voor onze excursies vandaag.

Pemyangtse Monastery

Als eerste rijden we naar het Pemyangtse Monastery. Hier zijn festiviteiten gaande ter ere van het 360 jarig bestaan van dit klooster. H.H. Yangtang Ringpoche is de boedistische gebeden aan het voordragen. Hij komt uit Yuksom en zou de vierde reïncarnatie van Latsungchempo zijn. Hij behoort tot de zogenaamde red hat groep. Ik maak hiervan ook een filmpje.
In 1641 zijn de drie grote lama's, Latsungchempo samen met Ngadchempu en Kartokchempu, samengekomen in Yuksom om de eerste koning van Sikkim te kronen. Vandaar ook de naam Yuksom waarbij 'Yuk' staat voor 'drie' en 'som' staat voor 'plaats'.

De meest recente koning van Sikkim heeft zich overigens in 1975 vrijwillig aangesloten bij India, omdat zijn koninkrijk regelmatig werd bedreigd door Nepal. Als gevolg van deze vrijwillige aansluiting heeft Sikkim als staat in India nog altijd een voorkeursbehandeling met onder andere subsidie op wegenbouw en opleidingen waaronder studiebeurzen voor buitenlandse studies.

RVL-20151019-0109.jpg RVL-20151019-0110.jpg RVL-20151019-0111.jpg

Rabdentse

Hierna rijden we naar het vlakbij gelegen Rabdentse paleis. Vanaf de ingang aan de weg lopen we de 500m naar de ruïnes van wat eens de tweede hoofdstad van Sikkim is geweest (na Yuksom). Hierna is de hoofdstad verplaatst naar Tumlong, in Noord Sikkim. De huidige hoofdstad Gangtok is de vierde in deze rij. In Rabdentse maak ik ook een 360 graden panorama.
Bekijk de route van de sightseeing rond Pelling.

RVL-20151019-0114.jpg RVL-20151019-0115.jpg

Yuksom

Om kwart voor twaalf gaan we op weg naar Yuksom. Volgens het verkeersbord zou dat 38 km moeten zijn. Eerst dalen we naar de rivier, welke we bij Rimbi, op een hoogte van ongeveer 1300m, oversteken. Aan het einde van de vallei steken we op een hoogte van zon'n 1200m een beek over. We stijgen en dalen het een en ander. Rijden langs watervallen en aardverschuivingen en steken op een gegeven moment wederom een vrij grote brug over. De weg is smal en vaak niet best. Langzaamaan gaan we stijgen totdat we op een gegeven moment voor de laatste maal linksaf slaan en verder stijgen in de richting van Yuksom. Hier komen we om tien over een op een hoogte van 1750m bij ons Red Palace hotel aan. Dat ligt net buiten, maar vooral boven, het dorp. Vreemd genoeg heb ik zelf via mijn GPS maar 16 km in 38 minuten gemeten. Het hoogte-verschil geeft 1711m dalen en 996 stijging aan.
Bekijk de route van Pelling naar Yuksom.

Als we om twee uur verzamelen om te gaan lunchen moeten we dan ook een flink stukje naar beneden lopen over een niet al te beste weg. Als lunch neem ik een Bhutanees gerecht met de naam Rice Chicken Emadachi. Dit blijkt bijzonder goed te smaken. Het is kip met diverse soorten zoete groenten in een soort van kaasachtige saus geserveerd met witte rijst. Heerlijk!

RVL-20151019-0116.jpg RVL-20151019-0117.jpg RVL-20151019-0118.jpg

Coronation Throne

Na de lunch lopen we samen naar de andere kant van het dorp en omhoog naar de plek waar de kroning van de eerste koning van Sikkim zou hebben plaatsgevonden door de drie grote lama's. De stenen stoelen van zowel de lama's als de koning zijn nog te zien. Ook de boom achter deze plaats zou uit 1641 stammen.

Hierna lopen we nog naar een dichtbij gelegen klooster toe dat helaas gesloten blijkt te zijn. We kopen nog wat laatste dingen voor de trekking en gaan terug naar het hotel. De spierpijn is nog altijd niet weg en dus is de weg omhoog nog steeds een kwelling.
Bekijk de route in Yuksom.
In het hotel sorteren we onze spullen voor wat hier kan blijven en wat mee moet tijdens de 7-daagse Goecha La trekking die we morgen beginnen.

Om half zeven verzamelen we weer om te gaan dineren. Vervolgens is het vroeg naar bed voor de vermoeiende klim morgen van 1500 hoogte meters.

RVL-20151019-0119.jpg RVL-20151019-0120.jpg RVL-20151019-0122.jpg

Lees verder over de Goecha La trek.