Madeira

In 2011 gaan we van 1 t/m 15 augustus naar Madeira.
We verblijven 2 weken in appartement Duas Torres te Funchal.
We vliegen met Transavia en hebben geboekt bij Primavera Reizen. Hoewel Schiphol al meerdere keren op de vingers is getikt voor het niet doen van de controle bij de gate is er ook nu een controle bij het binnen komen van het Europa-vlucht-gebied. Bij de gate is er geen controle. Nadeel van deze methodiek is dat we die belachelijke vloeistof controle dus ook al direct hebben. Daar gaat ons ontbijt drinken, want dat hadden we thuis nog niet gedaan, voor deze vroege vlucht om 06:45 uur.
Helaas blijkt dat de Transavia vlucht kennelijk ook een discount vlucht is. We krijgen dan ook gedurende de 4 uur durende vlucht helemaal niets; ja we kunnen wat te eten of te drinken kopen, maar daar hebben we geen zin in.
De vlucht verloopt verder soepel. Boven Nederland is het zowaar mooi weer waardoor we een mooi uitzicht hebben op de diverse steden langs de kust. Via Brussel en Parijs vliegen we over een bewolkt Zuid Frankrijk en Noord Spanje naar Madeira.
Voor meer info over Madeira zie o.a. Madeira Web, informatie over het openbaar vervoer in Funchal (in Portugees), de officiële site van de tourist info (in het Engels), informatie over de bussen op Madeira of informatie over begeleide Levada wandelingen op Madeira.

Een eerste indruk

Aangezien we pas om 2 uur in het appartement kunnen besluiten we om eerst maar een rondje te lopen. We gaan dan ook naast ons hotel naar beneden richting de Lido-promenade. Deze volgen we langs een aantal hotels en het gemeentelijke zwembad. Dit zwembad ligt direct langs de kust en je kunt dan ook hiervandaan direct in zee zwemmen.
Het appartement ziet er netjes uit en is ruim genoeg voor ons drieën. In het woonkamer-gedeelte is een bed bij geplaatst voor Jim. In de centrale hal is er de mogelijkheid om gebruik te maken van wifi.
Nadat we zijn ingechecked en als onze spullen op de kamer staan, gaan we zwemmen in het hotel-zwembad dat net groot genoeg is om wat baantjes te trekken.
We eten 's avonds in een visrestaurant in de buurt. Dit O Barqueiro restaurant is een voortreffelijk visrestaurant waar we ons tegoed doen aan lokale specialiteiten zoals de Espada de Madeira, oftewel "scabbardfish" Madeira stijl (een snoek-achtige vis). We worden overladen met eten en krijgen met zijn drieeën niet eens alles op. Toch zijn we bij elkaar slechts € 60,- kwijt, inclusief wijn en fris.
De laatste twee dagen eten we hier nogmaals en zijn dan aanzienlijk meer kwijt, maar dat is onze eigen schuld. Het is ook zo lekker!

03-rotsformatie-3382.jpg 04-african-flametree-3504.jpg 04-african-flametree-3505.jpg

Panorama's

In maak deze reis slechts een 360 graden panorama.