Portugal

We maken in oktober 2016 een rondreis langs zogemaande Pousada's door het noorden van Portugal. Deze reis staat beschreven op, en is geboekt bij, Flex Travel.
We vliegen met de TAP op 2 oktober 2016 naar Lissabon (TP663 13:40-15:40) en slapen de eerste nacht in Lissabon. Hierna rijden we via overnachtingsplaatsen in Óbidos, Condeixa-a-Nova, Torreira, Guimarães, Covilha, Marvão, Estremoz en Palmela (met de klok mee) weer terug naar Lissabon.
De terugreis gaat per TP662 van 13:00-16:55 op 14 oktober 2016.

Bekijk de volledige route zoals wij die gereden hebben.

Panorama's

In totaal maak ik deze reis erg veel 360 graden panorama's. Deze staan samengevoegd op een aparte pagina.

Dag 1 - De reis

Om kwart over tien is Mike bij ons. Hij brengt ons naar Schiphol. Op Schiphol moeten we even wachten totdat de balie van de TAP open gaat. Er blijkt helemaal geen bagage dropoff voor de TAP te zijn. We moeten dus via de check in balie. Ondanks dat we onze boardingpass al geprint hebben krijgen we er toch nog een als we onze koffers afgeven. Dan moeten we door de security. Hier is het extreem druk. Zo erg dat zelfs een personeelsdoorgang wordt geopend voor passagiers. Echt snel gaat het niet. Pas tegen 12 uur zijn we binnen. We lopen op ons gemak naar gate B13 en wachten daar op het vertrek. Op een gegeven moment volgt een aankondiging voor een gate change, maar wordt nog steeds B13 genoemd. Om 13:10 komt een Vueling kist aan B13 staan en controleer ik de schermen. Nu staat de TAP663 op B17 en is bovendien vertraagd van 13:40 tot 13:55. Als we naar B17 lopen staat er dan ook nog geen vliegtuig. Dat komt pas later. Uiteindelijk blijken we 45 minuten vertraging te hebben. Push back is om 14:20 en 10 minuten later stijgen we op.

De vlucht verloopt erg rustig. We vliegen om Lissabon heen, maar hebben helaas geen raamplaats. Landen doen we vanuit zuidelijke richting en ook hier moeten we weer wachten. Nu op een vrije gate. Dat lukt snel, waarna we om 16:30 bij de bagageband staan. 15 minuten later hebben we de koffer. Hiermee lopen we naar de taxi standplaats waar het erg druk is en er betrekkelijk weinig taxi's staan. Na 20 minuten schuifelen hebben we plek.
Helaas maak ik de fout om niet naar de meter te vragen en ook niet de kosten te peilen. Volgens de papieren van de reisorganisatie zou het € 7,50 voor de rit en € 2,50 voor de bagage moeten zijn. Wanneer we na 6,5 km bij het hotel aankomen zegt de chauffeur, die erg vriendelijk is tijdens de rit, dat de kosten 28 euro zijn. Uiteraard betaal ik dat niet en zeg dat het 10 euro is. Hij laat me een kaart zien met daarop prijzen en wijst 22 euro aan. Ik hou vol op 10, hij zakt naar 20. Ik stap uit, pak de koffer en loop het hotel in. De chauffeur komt me achterna. Kiyoko doet hetzelfde. Ik vraag bij de receptie wat een rit kost. De dame zegt me dat dit 15 tot 20 euro is. De chauffeur heeft ons inmiddels ook bereikt en vraagt 15 euro, welke ik hem geef. Wel gaat hij nu snel weg. Ik heb het gevoel toch teveel betaald te hebben!
Bekijk de route van het vliegveld naar ons hotel.

Lissabon

Na het inchecken gaan we naar de nette kamer. Het Inspira Santa Marta hotel is een keurig en best groot hotel. Na de spullen gedropt te hebben lopen we de stad in. Het is inmiddels half zes geweest, maar nog steeds 23 graden. We slenteren door wat straten en over pleinen. Maken een enkele foto en als ik mijn 360cam pak en op het Praça Dom Pedro IV een eerste 360 graden foto maak komt er prompt een Chinese dame naar me toe die belangstellend vraagt wat ik heb. Het is een leuke ontmoeting.
We lopen verder naar de waterkant. Op het Praça do Comércio maak ik ook een 360 graden foto. Aan dit plein zit ook de toerist info. Hier vraag ik naar de taxi tarieven en krijg te horen dat 15 à 20 euro normaal is. Vorig jaar zijn de taxi tarieven flink gestegen. Dat verklaart genoeg. De info van ons reisbureau is dus niet meer correct. De bus naar de luchthaven is nog altijd € 3,50. Morgen maar even kijken, want de stop is vlak bij ons hotel.

RVL-20161002-0002.jpg RVL-20161002-0003.jpg RVL-20161002-0004.jpg

Onderweg terug naar het hotel gaat de zon snel onder en hebben we toch de jas nodig. We dineren uitstekend bij restaurant Lisboa Ha Mesa aan de Rua Portas de Santo Antao 97. We eten een inktvis salade vooraf en een stoofschotel met aardappel, kabeljauw en cataplana (kleine schelpjes) voor 2 personen. Met elk een glas wijn erbij zijn we in totaal met tip € 50,- kwijt en hebben genoten van onze eerste verse vis maaltijd.
Na afloop zijn we snel bij ons hotel waar we nog een kopje thee drinken. Alles bij elkaar hebben we bijna 6 km door de stad gelopen.
Bekijk de route van onze wandeling door Lissabon.

Lees verder over van Lissabon naar het noorden.