Van Lissabon naar het noorden

Vervolg van de reis.

Dag 2 - Van Lissabon naar Óbidos

Het is half acht als de wekker gaat. De douche is prima. Een uurtje later gaan we ontbijten. Dat is in buffetvorm. Uitstekend verzorgd, veel keus, maar weinig brood zoals wij dat gewend zijn. We komen echter niets te kort.
Na het uitchecken wordt er voor ons een taxi besteld. Bij navraag bij de chauffeur horen we dat de kosten voor de rit naar het vliegveld rond de tien euro liggen. Als we een klein stukje van het hotel zijn herinnerd Kiyoko zich dat we onze jassen vergeten zijn. Dat kleine rondje kost ons € 2,60 extra. Rond kwart voor tien zijn we bij de luchthaven en rekenen 14 euro af (incl. tip en 2,40 voor de bagage). Een normaal tarief is dus rond de 12,50 euro.

Op de luchthaven ontmoeten we de vertegenwoordiger van het autoverhuurberijf. Dat loopt via Sunny Cars. De auto is van Drive On Holidays. Ik koop op de luchthaven een auto USB ladertje, want die ben ik thuis vergeten. Na enkele minuten wachten worden we naar de lokatie van de autoverhuurder gebracht. Hier krijgen we een licht beschadigde Fiat Punto met 36.262 km op de teller. Ik betaal 18,46 voor de huur van het tolkastje en handel de rest van de administratie af.

Peniche

De TomTom leidt ons even na half elf de stad uit in de richting van Óbidos. We rijden de helft over de tolweg en gaan dan de lokale wegen op om langs Lourinha naar Peniche te rijden. Hier komen we 1:15 uur later aan. We parkeren na 82 km bij de haven voor 1 euro en hebben ruim 2 uur parkeertijd om rond te kijken. De boten naar de Berlengas eilanden, niet ver voor de kust, zijn al weg en een vertrek om 14 uur is allerminst zeker vanwege het minimum van 8 personen. Helaas blijkt het naastgelegen kasteel op maandag gesloten. Het uitzicht even verderop over de oceaan is mooi. We lopen het dorpje in en bekijken de kerk van São Pedro en het rustige pleintje ervoor. Na een uurtje zijn we na 2,5 km lopen terug bij de auto. Ik maak in Peniche verschillende 360 graden panoramas: Alto da Vela, naast kasteel van Peniche, plein voor de kerk van Sao Pedro in Peniche, en in de kerk van Sao Pedro in Peniche.
Bekijk onze route door Peniche.

RVL-20161003-0005.jpg RVL-20161003-0006.jpg RVL-20161003-0007.jpg RVL-20161003-0008.jpg RVL-20161003-0009.jpg RVL-20161003-0010.jpg

We rijden naar een winkel waar ze autospullen verkopen en voor 5 euro ben ik een simpele autohouder voor mijn telefoon rijker. Ook die was ik thuis vergeten. Dan rijden we de 8,5 km naar Cabo de Cavoeiro en hebben naast de vuurtoren uit 1796 prima uitzicht op de Berlengas eilanden. Deze vuurtoren is 27 m hoog en straalt het licht op 57 m. hoogte boven zeeniveau. Het licht is op 28 km te zien. Dit is een van de zes vuurtorens van Portugal. Hier maak ik een 360 graden panorama. We stoppen iets verder terug langs een prachtige rotskust en maken nog wat foto's hiervan en ook van de eilanden, inclusief een 360 graden panorama.

Óbidos

We vervolgen onze weg naar Óbidos waar we na 28 km en een half uurtje rijden aankomen. We rijden om het kasteel heen, dan daar doorheen en moeten toch vragen waar ons hotel is. Dan nog rijd ik verkeerd en moet door erg smalle straatjes waar de spiegels de muren net niet raken. Na te hebben gekeerd kom ik dan goed uit en uiteindelijk bij het hotel dat langs de stadsmuur ligt. We laden de bagage uit en ik probeer een parkeerplaats te vinden. Dat valt niet mee door alle eenrichtingsverkeer. Ik rij achteruit en kom een geïrriteerde Portugese dame tegen die uiteindelijk ook een paar meter achteruit gaat, maar dan niet verder meer wil. Ondanks de hulp van de zeer aardige receptioniste wil de dame niet meewerken. Ik rij terug naar het hotel en als er ruimte is, wederom achteruit. De beoogde parkeerplaats past net niet. Dan heb ik geluk, want op een pleintje iets verder terug gaat net een auto weg. Parkeren op 100 m. van het hotel is hier niet slecht.
Bekijk de route van de autorit van vandaag.

Na het inchecken bij Casa Senhoras Rainhas slenteren we in totaal ruim 3 km. door het leuke ommuurde deel van Óbidos. We bekijken het kasteel en eten lekker cake en drinken koffie bij een pastelaria. Ik wil nog even over de kasteelmuur lopen en Kiyoko gaat vast naar het hotel. Dat rondje over de stadsmuur is 1,9 km. Het uitzicht is prachtig. Ik zie de vele kerken en het kasteel plus de heuvelachtige omgeving. Ook vandaag is het met zo'n 23 graden en een strakblauwe lucht prachtig weer. In Óbidos maak ik veel foto's en een flink aantal 360 graden panorama's met mijn nieuwe 360cam: Largo de São Pedro met hotel Casa Senhora Rainhas, Rua Direita, in de kerk van Santa Maria, Largo de São Tiago do Castelo, in de Rua da Talhada, de kasteelmuur met kasteel, van kleine straatjes, in de Capela de São Martinho en van de stadspoort in de Rua Josefa de Óbidos en de Rua da Porta da Vila
Rond half zes ben ik teug in het hotel en ga lekker douchen. Daarna schrijf ik dit verslag en bereid de dag van morgen voor.
Bekijk de route van onze wandeling door Óbidos.

We dineren om 7 uur bij restaurant Pedro Duarte Pedras Cardoso. Hier eten we elk een gegrilde octopus, een gemixte salade en nemen een klein flesje lokale witte wijn van de Quinta de Sao Francisco voor in totaal 38,50 euro. Als toetje kopen we een ijsje ergens in de hoofdstraat.

RVL-20161003-0011.jpg RVL-20161003-0012.jpg RVL-20161003-0013.jpg RVL-20161003-0014.jpg RVL-20161003-0015.jpg RVL-20161003-0016.jpg RVL-20161003-0017.jpg RVL-20161003-0018.jpg RVL-20161003-0019.jpg RVL-20161003-0020.jpg RVL-20161003-0021.jpg RVL-20161003-0022.jpg RVL-20161003-0023.jpg RVL-20161003-0024.jpg RVL-20161003-0025.jpg

Dag 3 - Van Óbidos naar Condeixa-A-Nova

Het is iets na negen uur als we vertrekken. Het ontbijt was simpel, maar wel in buffetvorm. We rijden eerst naar een naast de stad gelegen grote kerk, Our Lord Jesus of the Stone Sanctuary (1747), maar die is nog gesloten. Ondanks dat dit een van de belangrijkste Baroque gebouwen in Portugal is, vanwege de hexagonale vorm, gebouwd door Koning João V, wachten we niet tot deze open gaat, maar rijden de snelweg op richting Ourem. Na enkele tientallen kilometers buigen we af en gaan we verder binnendoor. We rijden door de dorpjes en de natuur.

Ourem

Na 1:15 uur komen we aan in Ourem. We zitten echter in het nieuwe deel en moeten nog een stukje verder naar het kasteel dat bovenop de berg ligt. We hebben nu 90 km gereden. Bij de kerk, waar we parkeren, is toevallig net een begrafenis aan de gang. We lopen dan ook meteen door naar het op de top van heuvel gelegen kasteel. Hierbij komen we langs de Jardim de Santa Teresa e Janela Manuelina waar ik een 360 graden panorama maak. Helaas is dit slechts een ruïne. De muren staan nog overeind, maar je kunt er niet in. We lopen er omheen en genieten van het prachtige uitzicht op de omgeving. Hier maak ik nog een 360 graden panorama. Hiervandaan zien we ook de grote kerk van Fatima liggen die overal bovenuit steekt. In de smalle straatjes van het dorpje dat zich rond het kasteel heeft gevormd ligt ook de pousada. Hier zuiden we origineel overnachten. Twee nachten zelfs. We zijn blij dat wij nu andere locaties hebben, want er is weinig te beleven.
Bekijk de route die we door Ourem gelopen hebben.

RVL-20161004-0026.jpg RVL-20161004-0027.jpg RVL-20161004-0028.jpg RVL-20161004-0029.jpg

Tomar

Na Ourem, rijden we door naar Tomar. Dit is een historische stad waar vroeger de Tempeliers hebben gewoond. We parkeren in het nieuwe deel en betalen daar 1,30 euro voor. We hebben anderhalf uur de tijd om rond te kijken. Eerst lopen we naar het Praça da República waar een grote kerk (van São João Baptista) staat en een aantal andere belangrijke gebouwen. Bekijk mijn 360 graden panorama hiervan.
Hierna lopen we naar boven om naar het kasteel te gaan. Ook dit is op de muren na grotendeels vervallen. In de tuin maak ik een 360 graden panorama. De naastgelegen kerk, het Convento Christo, is echter prachtig gerestaureerd en de verblijven zijn mooi ingericht. De kerk bestaat uit het hoofdgebouw en de zogenaamde Charola, of rotunda uit de 12 eeuw. Dit is een prachtige koepel die erg rijk versierd is en gedragen wordt door 8 pilaren, zie het 360 graden panorama. We lopen door een aantal zalen heen en als we het gebouw uitkomen gaan we terug omlaag. In de grote winkelstraat stoppen we bij een pastelaria en eten snel een broodje. De parkeertijd is juist 5 minuten verstreken als we terug zijn bij de auto. Niets aan de hand.
Bekijk onze route door Tomar.

RVL-20161004-0030.jpg RVL-20161004-0031.jpg RVL-20161004-0032.jpg RVL-20161004-0033.jpg RVL-20161004-0035.jpg RVL-20161004-0034.jpg

We vervolgen onze weg over de snelweg en al na ongeveer 50 minuten komen we aan bij de 83 km verderop gelegen pousada Santa Christina in Condeixa-a-Nova. We checken in, zien het zwembad uitnodigend in de zon liggen, maar besluiten toch al na een goede 20 minuten naar Coimbra te rijden.

Coimbra

In Coimbra parkeren we gratis langs de rivier en steken de brug over. We lopen omhoog naar het universiteits-terrein, waar ik een 360 graden panorama maak. We moeten entrée betalen om binnen dingen te kunnen bekijken. Wij kiezen voor een selectie en betalen 11 euro per persoon.
Als eerste gaan we om 4 uur de toren op. 184 treden door een smalle gang. Je kunt elkaar eventueel net passeren, gebruik makend van de vele nissen. Het laatste deel is echter zo smal dat wij er net door passen. Eenmaal boven is het uitzicht prachtig. Het weer helpt ook mee, want het is wederom onbewolkt en zo’n 23 graden. Boven waait een lekker windje. Hier maak ik opnieuw een 360 graden panorama.

RVL-20161004-0036.jpg RVL-20161004-0037.jpg RVL-20161004-0038.jpg RVL-20161004-0039.jpg RVL-20161004-0044.jpg RVL-20161004-0045.jpg RVL-20161004-0046.jpg RVL-20161004-0047.jpg

Eenmaal weer beneden bekijken we de hoofdgebouwen die nog altijd dienst doen als feestzaal na het behalen van een diploma en ook zien we de collegezalen. We nemen een kijkje in de prachtige Saint Michael’s kapel, waar het juist als wij binnenkomen ineens heel erg druk met groepen wordt. Toch maak ik ook hier een 360 graden panorama.

RVL-20161004-0041.jpg RVL-20161004-0042.jpg RVL-20161004-0043.jpg

We moeten tot 18:20 wachten voordat we de bibliotheek in kunnen. Daar staan ruim 300.000 boeken uit de 16e t/m de 18e eeuw. We lopen van de hoofdzaal naar de onderliggende verdieping waar diverse boeken tentoongesteld liggen in vitrines. Op het onderste niveau is de voormalige gevangenis. Hier is nu de uitgang gemaakt.
Eenmaal buiten lopen we door de wirwar van smalle straatjes omlaag naar de nieuwe stad en komen uit in de winkelstraat. Hier zouden allerlei restaurantjes moeten zitten, maar wij zien slechts pastelaria’s en helados (ijs-salons).
Bekijk hoe we door Coimbra gelopen zijn.

RVL-20161004-0040.jpg RVL-20161004-0048.jpg RVL-20161004-0049.jpg

Restaurant Passeite, Taberna do Azeite

Als we naar de rivier lopen zien we in een zijstraatje een klein restaurantje. De naam is "Passeite, Taberna do Azeite", en ze koken inderdaad veel met heerlijke lokale olijfolie. (Adres: Alves e Marcelo Lda, Rua da Sota N. S 44, 46 e 48, 3000-393 Coimbra (www.passeite.com). Voor in totaal 40 euro dineren we hier heerlijk. Ik heb verse vijgen met verse kaas en honing vooraf. Dan allebei een vegetarische pasta (spaghetti met paddestoelen, noten en truffelolie), een fruit capaccio (dun gesneden perzik met peper en olijfolie) en sinaasappelcake plus koffie toe. Echt aparte smaken en alles is heerlijk. De eigenaar blijkt een Nederlander te zijn die in Condeixa-A-Nova woont met zijn gezin met kinderen. Hij heeft dit restaurant tussen januari en mei 2016 gebouwd en heeft o.a. het oude plafond verwijderd waardoor de prachtige houten balken weer tevoorschijn kwamen. Gezien de prijs en het uitstekende eten is dit restaurant Passeite een echte aanrader!
Om kwart over acht zijn we klaar en rijden de 14 km terug naar de pousada in 14 minuten.
Bekijk de route die we vandaag gereden hebben.

Dag 4 - Van Condeixa-A-Nova naar Terreira

Als we wakker worden blijkt er mist in de iets verderop gelegen dalen te hangen.
Het is negen uur wanneer we vertrekken. We kijken of we naar de bij Condeixa gelegen Romeinse ruïnes kunnen gaan, maar die openen pas om 10 uur. We kiezen er dan ook voor om in dezelfde tijd de 68 km naar Aveiro te rijden. Onderweg rijden we nog door wat nevel. Bij de universiteit van Aveiro parkeren we de auto voor 1 euro voor de hele dag en lopen naar het centrum door een mooi aangelegd park.

Aveiro

In het centrum van Aveiro stoppen we eerst bij de toerist info, halen een plattegrondje van de stad, en slenteren door de straatjes. We komen uit bij de vismarkt, wat tegenwoordig een moderne hal is, gebouwd in 2014/2015. We lopen langs een kapel die helaas gesloten is en langs het museum dat in een prachtig bewerkt pand zit. Dan besluiten we voor 8 euro per persoon een tochtje met een Moliceiro boot te maken. Dit is een soort gondel. Aveiro wordt dan ook wel het Venetië van het noorden genoemd. We varen naar een meertje, door het kanaal en om het centrum van de stad heen. Net buiten de stad zien we het begin van de zoutpannen. De stad zelf wordt door een dam beschermd tegen het tij. Daarbuiten in de lagune is eb en vloed merkbaar in het brakke water. Op de terugweg speelt de gids op zijn guitaar waarvan ik een filmpje maak. In totaal varen we goed 5 km waarna we via de kathedraal teruglopen naar de auto. Alles bij elkaar hebben we 4 km gelopen. Bekijk onze route door Aveiro. Wat ons opvalt is dat kerken vaak simpel van buiten en prachtig van binnen zijn en dat dit bij kathedralen vaak omgekeerd is. Zo ook in Aveiro.

RVL-20161005-0050.jpg RVL-20161005-0051.jpg RVL-20161005-0052.jpg RVL-20161005-0053.jpg RVL-20161005-0054.jpg RVL-20161005-0055.jpg RVL-20161005-0059.jpg RVL-20161005-0056.jpg RVL-20161005-0057.jpg RVL-20161005-0058.jpg RVL-20161005-0060.jpg RVL-20161005-0061.jpg RVL-20161005-0062.jpg

Costa Nova

We rijden rond 12 uur verder naar de kust. Gaan een brug over en komen na 11 km aan in Costa Nova. Dit plaatsje zou bekend staan om de vele zuurstok-gekleurde huizen. Wij vinden dat wat tegenvallen. Er zijn wel enkele van die huizen, maar wij vinden het aantal daarvan erg weinig, hadden er veel meer van verwacht. Wel is er hier een vrij levendige vismarkt waar ik een 360 graden panorama maak. In de lagune wordt dan ook heel wat gevangen, zowel door beroeps-vissers als door losse hengelaars. In Costa Nova eten we echter geen vis, maar kiezen voor een lichte maaltijd: een overheerlijke pizza, vers gemaakt, met verse ingrediënten zoals garnalen en ansjovis.
Bekijk de route door Costa Nova.

RVL-20161005-0063.jpg RVL-20161005-0064.jpg RVL-20161005-0067.jpg RVL-20161005-0065.jpg RVL-20161005-0066.jpg

Helaas blijft het de hele dag half bewolkt met af en toe een waterig zonnetje.
Om een uur of twee besluiten we om de lagune heen te rijden om naar onze pousada in Terreira te gaan. Deze laatste 60 km leggen we in een uurtje af. De pousada ligt in de middle of nowhere.

São Jacinto

Als we de spullen op de kamer hebben gelegd rijden we dan ook (9 km) naar het puntje van dit schiereiland. In dit plaatsje, São Jacinto, zouden ook enkele restaurantjes zijn. Wij zien er nu echter niet veel van en rijden naar de Atlantische kust. Hier steken we de duinenrij over en lopen het strand op. De golven zijn vrij hoog. Het strand breed. We lopen een paar kilometer over het strand. Hier zijn we helemaal alleen, zoals blijkt uit dit 360 graden panorama, en worden omringd door honderden meeuwen die telkens als we weer dichterbij komen een stukje opvliegen en iets verderop gaan zitten. Dat herhaald zich vele malen, telkens als wij te dicht bij de ze in de buurt komen. Op een gegeven moment gaan we weer de duinen over en lopen het natuur-reservaat Dunas de São Jacinto in. Hier lopen we parallel aan de kust terug naar de auto. Het blijkt dat aan deze kant bij het strand, aan het einde van de plankieren, ook een bord staat met een verbod om het strand op te gaan. Aan de andere kant was daar niks van te zien. Alles bij elkaar lopen we 5,5 km in anderhalf uur.
Bekijk onze wandel-route en de route die we vandaag gereden hebben.

RVL-20161005-0068.jpg RVL-20161005-0069.jpg RVL-20161005-0070.jpg RVL-20161005-0071.jpg

Na afloop kijken we nog even verder in het kleine plaatsje en zien langs de waterkant een paar restaurantjes. Helaas hebben deze niet veel gerechten en ze zijn bijna even duur als in onze pousada. We twijfelen nog, maar kiezen er toch voor om in de pousada eten. Jammer, want dat is flink duurder dan verwacht. We zitten wat dat betreft duidelijk aan het einde van de weg.
Voorafgaand aan ons diner douchen we even. Deze pousada is al wat ouder en de kamers zijn wat kleiner. De service is echter uiterst vriendelijk.
Het diner smaakt uitstekend. Wat dat betreft is eten in de pousada dan wel weer een goede keus. Koffie voor € 2,05 moeten we dan maar accepteren. In de stad is dat € 0,90. Alles bij elkaar eten we heerlijk en tellen uiteindelijk € 51,10 neer (exclusief fooi).

Lees verder over Porto, Braga en Guimarães.