Suriname

Van 3 t/m 21 maart gaan we naar Suriname. We vliegen op donderdag 3 maart met de KL713 om 11:30 uur van Amsterdam naar Paramaribo. Hier verblijven we bij Mike in het RCR Medical Center. Op maandag 21 maart vertrekken we om 19:30 per KL714 weer naar Amsterdam waar we dinsdagochtend om kwart over acht aankomen.

De voorbereiding

Aangezien Mike al een tijd in Paramaribo verblijft voor zijn werk hebben we besloten om hem daar te bezoeken. We hebben nuttige informatie gekregen van iemand op mijn sportvereniging.
Wat we in Suriname allemaal gaan doen is nog niet bekend. Uiteraard hebben we wel enkele ideeën, maar het hangt er ook van af hoeveel tijd Mike heeft. We weten dan ook nog niet welke plaatsen we gaan bezoeken. 20160303-geld.jpg
Het blijkt dat de website Reisgids Suriname ook goede informatie geeft. Sommige delen zijn wel licht verouderd. Het huren van een auto in Suriname is geen probleem. De eerste 2 weken kun je met je Nederlandse rijbewijs gewoon de auto besturen. Pas wanneer je langer dan twee weken wilt rijden moet je volgens de Surinaamse wet een internationaal rijbewijs hebben.

Panorama's

In totaal maak ik deze reis een aantal 360 graden panorama's. Deze staan samengevoegd op een aparte pagina.

Dag 1 - De reis

We gaan met de bus naar het station en vervolgens met de trein naar Schiphol. Alles verloopt soepel en we zijn dan ook ruim op tijd om de bagage af te geven. Het is hier ook nog niet druk. Hierna gaan we naar boven waar de persoonscontrole is en daar begint het gedonder weer. Eerst alle electronica uit de tas en metaal af. Dan zelf door de scanner. Waarom dat ding daar staat weet ik niet, want direct erna wordt mij gevraagd of ze mij mogen fouilleren. Uiteraard mag dat. Ik begin het vermoeden te krijgen dat de ritsen in mijn broek daar de aanleiding voor zijn. Schoenen uit, ook die door de scanner; pffff. Dan mijn tas open, want er zit nog teveel electronica in zeggen ze. Ik toon de opladers van de appratuur die ik mee heb, de extra batterijen en ze bekijken mijn parapluie. Pas daarna mag ik alles weer inpakken.

We lopen rustig naar de gate en wachten op vertrek. Het vliegtuig is wat later dan gepland aan de gate en dus vertrekken we een half uurtje later dan de schematijd aangeeft. Dat verschil lopen we tijdens de bijna 9 uur durende vlucht in, want we komen slechts 10 minuten te laat aan; keurig.
Mike had al verteld dat we, eenmaal uit het vliegtuig, moesten zorgen snel binnen te zijn, want de wachtrij voor de douane is vaak lang. Wij zijn het enige vliegtuig op het vliegveld en zijn inderdaad vrij snel binnen. We moeten desondanks bijna 40 minuten wachten voordat we door de controle zijn. Dat terwijl alle vier de balies geopend zijn.
Daarna moeten we wachten op onze bagage, die kennelijk als eerste het vliegtuig inging, en er nu dus ook als een van de laatste uitkomt. Vervolgens moeten we weer in de rij, want er staat één dame die de bagage-douane-formulieren in ontvangst neemt. Pas na ruim een uur staan we buiten en begroeten we Mike en Shaïsta.
Vervolgens rijden we in 1 uur en 10 minuten van het vliegveld naar het RCR Medical Centre waar wij de komende weken verblijven.
Bekijk de route van Zanderij naar het RCR Medical Centre.
In de avond rijden we naar het dichtbij gelegen restaurant Chi Min, inderdaad een Chinees restaurant en volgens Mike de beste in de stad.
Het is rond tien uur als we gaan slapen.

RVL-20160304-0002.jpg RVL-20160304-0003.jpg RVL-20160304-0004.jpg

Dag 2 - Paramaribo

Om acht uur zijn we wakker. We staan rustig op en ontbijten op onze kamer. Mike en Shaïsta hadden al lekker boodschappen voor ons gedaan. We ontbijten met brood, beleg en vers sinaasappelsap.
We spreken met elkaar af om 11 uur in de lobby. Hier krijgen we na een half uurtje wachten een rondleiding door het gebouw. Interessant om te zien wat ze allemaal doen en al gedaan hebben. Indrukwekkend om te horen wat er allemaal nog moet gebeuren. Na afloop rekenen we onze overnachtingskosten af. Na nog wat heen en weer geklets en geloop gaan we nog even naar onze kamer. Het is bijna half twee als we wegrijden en de stad ingaan. We beginnen met een simpele lunch bij het bekende restaurant Zus en Zo. Waar we gisteren voor ons uitgebreide diner 125 SRD betaalden (ongeveer € 22,-) betalen we nu voor enkele tosti's (met drinken) vrijwel hetzelfde. Verhoudingsgewijs duur dus, maar voor ons nog altijd erg schappelijk.
Tijdens de lunch bespreken we wat we het komende weekend willen doen. We besluiten naar Berg en Dal te gaan. Mike belt voor een reservering. Hij krijgt te horen dat deze altijd inclusief vervoer is. Maar dat willen we zelf doen. Iets anders is niet mogelijk en dus boeken we toch maar. We rijden zelf, want de tours gaan alleen naar Berg en Dal resort en een andere tour naar Brownsberg. Wij willen dit combineren.

Na de lunch lopen we door de tegenoverliggende Palmentuin. Hierna rijden we een rondje door de stad zodat we ons de komende tijd wat beter kunnen oriënteren. We eten schaafijs bij een van de beste stalletjes op de straat en rijden naar de bekende Synagoge en Moskee welke naast elkaar liggen. Het is de hele dag half bewolkt met flinke blauwe stukken lucht en dan weer wat meer bewolking. Prima om zo door de stad te slenteren en rijden. Volgens Mike was het gisteren zelfs de eerste dag dat het eindelijk droog bleef. Helaas zijn beide religieuze gebouwen dicht en zelfs het terrein van de Synagoge is afgesloten. Later horen we dat deze synagoge alleen op donderdag tussen 10 en 12 uur te bezoeken is. De Moskee kunnen we door de grote ramen wel inkijken en heeft niks bijzonders in het interieur staan.
Als laatste rijden we naar het einde van de Anton Dragtenweg waar de boten over de Suriname rivier vertrekken. Hier kijken we uit over de rivier. Vervolgens rijden we naar de supermarkt om nog wat dingen te kopen en gaan terug naar ons hotel. Hier douchen we lekker. Hoewel de boiler van het hotel stuk is en we worden gewaarschuwd dat we met koud water moeten douchen, blijkt dit koude water voor ons reuze mee te vallen. Het is tenslotte 30 graden buiten en eenmaal binnen zijn de leidingen ook lauw-warm. Wij vinden het dan ook prima.

Na het douchen rusten we wat en om 7 uur vertrekken we met zijn vieren naar een restaurant om te eten. Dat eten doen we bij Bar Zuid in het centrum van de stad. We nemen chickenwings, saté en pizza. Een echte westerse maaltijd met westerse prijzen. Alles bij elkaar zijn we 224 SRD kwijt (ongeveer 45 euro). Voor ons nog steeds niet echt duur, maar voor lokale begrippen best prijzig.
Het is negen uur als we terug zijn in ons hotel en rustig de avond afsluiten.

RVL-20160304-0006.jpg RVL-20160304-0007.jpg RVL-20160304-0008.jpg RVL-20160304-0009.jpg RVL-20160304-0010.jpg RVL-20160304-0011.jpg

Lees verder over Berg en Dal, Brokopondo, Brownsberg.