Het zuidelijke deel

Dag 3 - Tozeur - berg-oases Chebika, Tamerza en Mides - Douz

03-bergoases-5123-route.jpg īs Morgens rijden we na een prima ontbijt naar de berg-oases Chebika, Tamerza en Mides. Het is verbazingwekkend hoe er zo midden in de woestijn toch ineens zoveel kan groeien. Met name de dadelpalmen doen het hier geweldig en we kunnen de verleiding dan ook niet weerstaan om voor 5 Dinar een doosje van de heerlijkste dadels te kopen: Deglet Noir. De oases liggen hoog in de bergen tegen de grens met Algerije aan.
03-chebika-5152.jpg 03-tamerza-5167.jpg 03-tamerza-5227.jpg 03-tozeur-5247.jpg

03-chebika-berg-oase.jpg 03-tamerza-berg-oase.jpg 03-mides-berg-oase.jpg

Na de lunch in Tozeur rijden we via de Chott El Djerid en Kebili naar Douz. De Chott El Djerid is het grootste droge zoutmeer van Afrika en bijzonder om te zien. In Douz hebben we wederom een luxe hotel met een prachtig zwembad. īs Middags hadden we al afgesproken om na het diner een kamelen-tocht te doen. We rijden een half uurtje door het begin van de onmetelijke woestijn. Als we terug komen stinken we behoorlijk, want schone dieren zijn het niet echt; nog maar even douchen dus.

03-chott-el-djerid-5257.jpg 03-douz-5272.jpg 03-douz-5278.jpg

Dag 4 - Douz - Matmata - Tatouine

Om 9 uur vertrekken we uit het hotel om naar het centrum van Douz te rijden en daar wat rond te kijken en de lokale bevolking te observeren rond het centrale plein van deze stad.
04-douz-5342.jpg 04-douz-5360.jpg 04-tamezret-5417.jpg

Vervolgens rijden we van Douz richting Matmata. Onderweg zien we de typische rotswoestijn en stoppen even in Tamezret om wat te drinken. Gelukkig doet de airconditioning het goed in de auto want buiten is het behoorlijk warm. Desondanks hebben we het geluk dat het op dit moment niet al te heet is. De lokale bevolking noemt het met een graad of 32 zelfs koel voor de tijd van het jaar.
Om de hitte de baas te blijven leven de Berbers, de originele bevolking van dit gebied, in woningen die zijn uitgehouwen in de rotsen. Zo blijven ze lekker koel in de zomer en behaaglijk warm in de winter en de koude nachten.

04-douz-matmata-rotswoestijn.jpg 04-matmata-holwoning-berbers.jpg

04-woestijn-5460-route.jpg Op de kaart die ik bij me heb staat er een lokale weg tussen Matmata en Tatouine. Ik stel voor om deze route te nemen zodat we niet helemaal hoeven om te rijden via Medenine. Het kost wat overredingskracht, maar uiteindelijk gaan zowel de gids als de chauffeur akkoord en belanden we in een avontuurlijk landschap.

Tot Techine gaat alles goed en rijden we op keurig asfalt. In Techine vragen we de weg en even buiten het dorp gaat het asfalt over in gravel. Hoewel de weg wel verhard is wordt deze steeds slechter. Naarmate we doorrijden begin ik hem ook te knijpen en stel voor dat de chauffeur best mag omdraaien wanneer deze dat wil. Aangezien dat hier toch niet mogelijk is rijdt hij maar gewoon door. De route is toch alleen maar deze ene weg.

Na enige tijd zien we echter verschillende zijwegen. We zullen er vast een gemist hebben, want op een gegeven moment weten we echt niet meer waar we zijn. Bijzonder genoeg zien we ook hier "in the middle of nowhere" de lokale geitenhoeders op de berg. Ook blijken er mensen te werken aan electra en waterpomp voorzieningen die zomaar ergens uit het niets oprijzen. Na het gebruik van mijn kompas, de chauffeur en gids hebben echt geen idee van richting, en diverse keren vragen, rijden we via een droge rivierbedding terug naar een geasfalteerd stuk weg. We zitten na uren door de woestijn rijden eindelijk weer op de "gele" weg bij Beni Kheddache en gaan de goede kant op.
Al met al bleek dit een zeer onverantwoordelijk besluit geweest te zijn. Na deze goede afloop blijkt dat onze chauffeur deze tour pas voor de derde keer doet. Alleen de gids heeft meer ervaring.

We brengen nog een bezoek aan de Ksar (paleis) met Ghorfa (kamer/bergruimte) van Ksar Hadada en rijden dan via Ghomrassen naar Tatouine alwaar we pas om kwart over vijf aankomen in ons hotel.
Wat een fantastische dag (die gelukkig goed afgelopen is) met schitterende landschappen.