Tunesië

In 2007 zijn we van 10 t/m 22 juli naar Tunesië geweest. We hebben een 8-daagse rondreis geboekt via Isropa Reizen met de toepasselijke naam "Kennismaking met Tunesië". Hierna verblijven we nog een week in een appartement in Hammamet.

Hoewel we met een uur vertraging vertrekken met Tunisair TU639 komen we met de A320 toch goed aan in Tunis alwaar het een mooie 27 graden is. Op het vliegveld worden we opgewacht door onze gids en chauffeur en naar het hotel in Tunis gebracht. De kinderen willen eerst zwemmen en dus gaan Kiyoko en ik samen de stad in om deze eens te verkennen. We lopen via allerhande smalle straatjes met kleine winkeltjes via het kerkje Dar El Monastir naar de Porte de France op het Place de la Victoire. Hier drinken we een the a la mente, oftewel een mint-thee, de nationale drank van Tunesië. route.jpg

01-tunis-4812.jpg 01-tunis-4822.jpg 01-tunis-4834.jpg

Dag 1 - Tunis - Carthago - Sidi Bou Said

Gisteren werden we opgehaald met een enkele auto en ook vandaag blijkt dat we geluk hebben. Voorafgaand aan de reis was opgegeven dat er minimaal 6 deelnemers moesten zijn om de reis door te laten gaan. Nu blijkt dat wij de enigen zijn die deze reis op dit moment hebben geboekt. En dus gaan we met zijn vieren in een grote 7 persoons Toyota Landcruiser deze rondrit door Tunesië maken; wat een luxe. Onze complimenten aan Isropa Reizen.

We beginnen de dag in Tunis alwaar we om half negen worden opgehaald en naar het centrum rijden. Hier stappen we uit en lopen door de Medina, waar we gisteren ook al een stukje van hebben gezien. We eindigen bij de grote moskee ez Zitouna, welke we bezoeken en gaan daarna naar het Ben Abdallah museum. Hier zien we een schitterend gebouw met heel erg veel mozaiek op de muren, fantastisch. Als laatste rijden we naar het Bardo museum waar we een rondleiding krijgen en naast de vele oude mozaieken ook diverse sculpturen en schilderijen zien. Als de ochtend op zijn einde loopt besluiten we om in een lokaal restaurantje te lunchen.

01-tunis-4866.jpg 01-tunis-4870.jpg 01-tunis-4900.jpg 01-tunis-4973.jpg 01-tunis-4978.jpg

In de middag rijden we naar de legendarische stad Carthago en vervolgens eindigen we in het kleurrijke Sidi Bou Said.

Dag 2 - Kairouan - Sbeitla - Tozeur

02-kairouan-5039.jpg 02-kairouan-5009.jpg Vandaag hebben we een lange tocht voor de boeg. De langste van de gehele rondreis, althans in kilometers.
De eerste stop is in Kairouan, één van de heiligste steden van Noord Afrika. In 670 werd hier al de eerste moskee van de Mahreb gebouwd. De Mahreb is gehele gordel van Noord Afirkaanse islamitische landen. Hoewel deze eerste moskee niet meer bestaat is de huidige grote moskee al in de 9e eeuw gebouwd. De minaret van deze Sidi Oqba moskee is maar liefst 3 meter hoog.
Onze eerste stop is echter bij het mausoleum van de barbier van de profeet - Abou Zamaa El Belaoui. Dit mausoleum ligt vlak naast de oude waterbekkens die diende voor de watervoorziening. Het mausoleum is voorzien van indrukwekkend mooi mozaiek.
Kairouan staat ook bekend om zijn prachtige tapijten waar tevens een sterk prijskaartje aan hangt. Deze tapijten bevatten dan ook wel tussen de 40.000 en 1 miljoen knopen per vierkante meter.

Na onze stop in Kairouan gaan we naar Sbeitla. 02-sbeitla-5107.jpg 02-sbeitla-5112.jpg Een stad die al in de eerste eeuw werd gesticht door de Romeinen. Hier bevinden zich vele opgravingen en goed bewaard gebleven tempels en poorten. Na onze stop rijden we door naar Gafsa waar we lunchen en eindigen de dag in ons mooie hotel met zwembad in Tozeur.