De tweede week

Woensdag 25 augustus

Eerder deze week hebben we voor Jim en mijzelf een reservering gemaakt bij Discover Diving om te gaan duiken. Wanneer we echter opstaan regent het regelmatig tot ongeveer 9 uur. Daarna klaart het langzaam op en kunnen wij om half 10 op onze afspraak zijn. De intro-duik begint met een informatieve- en instructiefilm over het duiken en de daaraan verbonden regels en gevaren en hoe dit veilig te kunnen doen. Daarna krijgen we een stukje uitleg van de duikinstructeur en krijgen we de duikspullen om aan te trekken en om te hangen.
We beginnen met een aantal oefeningen onder water: water uit het masker "blazen", ademautomaat uitdoen en terug kunnen vinden, signalen geven en een situatie van geen lucht meer in de eigen fles hebben naspelen. Dit neemt alles bij elkaar een klein kwartier in beslag waarna we de baai uitzwemmen en echt met duiken bezig zijn. We bekijken de kust iets uit de baai van Lagun aan de linkerzijde. Na ongeveer 40 minuten zijn we weer terug op de kant en een fantastische ervaring rijker.

We zijn zo enthousiast dat we voor de middag een "her-introduik" boeken en nogmaals naar beneden gaan. Nu hoeven we de oefeningen niet meer te doen en zwemmen we op onze rug de baai uit. Daar gaan we naar beneden en zwemmen nog iets verder de kust uit naar het rif. Hier zwemmen we overheen en tussen de koralen door. Zo zien we onder andere een grote groene murene. Gelijdelijk aan zwemmen we de baai in en via de rechter kant langzaam omhoog. Ook nu zijn we na het zien van een zeepaardje en opnieuw de zee-schildpad, razend enthousiast als we boven komen. Desondanks laten we het hierbij zitten, want het ontbreekt ons nu aan tijd en geld om een echte cursus te gaan doen. Bovendien zijn we niet van plan om volgend jaar alweer te gaan duiken.

25-duiken-jim-ronald-aankleden-0170.jpg 25-duiken-jim-0166.jpg 25-duiken-jim-ronald-testen-0168.jpg

Donderdag 26 augustus

Opnieuw gaan we naar Willemstad, omdat we nog wat dingetjes willen kopen. Tevens brengen we een bezoek aan het Kura Hulanda museum in Otrabanda dat nu gelukkig wel open is. Hier zien we een grote verzameling Afrikaanse kunst en veel informatie over de slavenhandel. Wanneer we 's morgens in de stad lopen begint het ineens heftig te regenen. Ook nu weer is de straat verlaten en is na 10 minuten alles over en gaat het leven verder onder de zon. De rest van de dag is stralend met een strakblauwe lucht.

26-zonsondergang-2659.jpg 's Middags lunchen we bij Jaanchie's, een restaurant op de Westpunt dat bekend staat om zijn lokale keuken. De menukaart wordt door de eigenaar, die aan tafel komt zitten, opgenoemd, waarna je meteen dient te kiezen. Uiteraard doet hij dit in de taal van de gast zolang dat Engels, Nederlands, Spaans of Papiaments is. Leuk, maar met de accenten niet altijd makkelijk. Toch krijgen we lekker te eten: leguaan voor Jim, conch (een schelpdier uit een grote schelp) voor mij en kabeljauw en garnalen voor Kiyoko. De leguaan heeft een smaak die ietwat lijkt op die van kip. De conch heeft wel wat weg van inktvis qua smaak en struktuur. Enige minpuntje: je moet geduld hebben: de hele lunch duurt 2 uur, inclusief het toetje van het huis.
De rest van de middag brengen we in ons appartement door en zwemmen in "ons" zee(-aquarium) en het zwembad. In zee zien we wederom nieuwe dieren, maar ook oude bekenden zoals het zeepaardje.
De zonsondergang is wederom een plaatje.

Vrijdag 27 augustus

We bezoeken een ander strand: Playa Portomari. Hoewel het een mooi strand is en er veel wordt gedoken naar / in "The Valley" valt het ons toch iets tegen. "The Valley" is een rif dat begint op zo'n 10 meter diepte en afdaalt in een vallei naar zo'n 18 meter diepte. Het gevolg is dat het te diep ligt om goed te kunnen zien vanaf de oppervlakte. Je ziet wel de bovenzijde en het water is erg helder, maar desondanks is het lastig om dan de koralen en de vissen goed te kunnen onderscheiden.

Om te snorkelen proberen we verder langs de kant te zwemmen. Helaas: we zijn te verwend met "ons eigen aquarium" van Playa Lagun. Het valt ons dan ook bitter tegen. Er is betrekkelijk weinig vis, zowel in soort als getal, en slechts enkele stukjes koraal te zien. Desondanks zie ik toch opeens een gevlekte slangmurene over de bodem zwemmen.

Het strand zelf is een betaald strand en daardoor ook mooi onderhouden: schoon en met een toiletvoorziening. De bedden staan pal naast elkaar, 2 rijen dik. Toch is het er niet druk zoals in andere vakantielanden vaak te zien is. Lang niet alles is bezet. De bar / restaurantvoorziening heeft simpel eten tegen licht verhoogde prijzen. Alles bij elkaar hebben we dus een luie stranddag gehad.

Zaterdag 28 augustus

De laatste dag brengen we lekker op ons eigen strand door om nog een laatste maal van de prachtige onderwateromgeving te genieten. Morgen vliegen we alweer naar huis.