Willemstad

Zaterdag 21 augustus

Nadat we gisteren Kiyoko weer van het vliegveld hebben opgehaald, zij heeft een paar fantastische dagen bij een vriendin in Bogota doorgebracht, gaan we vandaag naart Willemstad. Om precies te zijn: we bezoeken de struisvogel boerderij en de Aloë Vera plantage welke (voor ons) aan de andere kant van Willemstad zijn gelegen. Zo zien we meteen weer een ander deel van het eiland.

Struisvogel boerderij

Op deze boerderij worden struisvogels gekweekt voor de export: als vogel en niet als vlees. Als gevolg hiervan worden er vele eieren uitgebroed onder lampen; lopen er kleine struisvogeltjes van enkele dagen oud, toch wel flinke beestjes hoor, en via meerdere hokken, gesorteerd op leeftijd, komen we bij de oudste beesten, 18 jaar, die hier worden gehouden. Alleen voor het eigen restaurant worden er ook vogels geslacht. Na de tour laten we ons dat goed smaken. De hoofdgerechten zijn echter vrij prijzig.

21-struisvogel-enkele-dagen-2401.jpg 21-struisvogel-enkele-weken-2382.jpg 21-struisvogel-voeren-2386.jpg 21-struisvogelpaartje-2404.jpg 21-struisvogel-2393.jpg

Aloë Vera plantage

Direct naast de struisvogel boerderij ligt de Aloë Vera plantage van dezelfde eigenaar. Hier wordt op een ecologische manier Aloë Vera geteeld, waarvan de export voor 80% naar Nederland gaat. Van de overige 20% worden producten gemaakt die ze hier zelf verkopen. We krijgen een uitleg van de voordelen van de plant, de groei-wijze, de manier waarop er wordt geoogst, en de productie wordt aan ons uitgelegd. Helaas is de fabriek slechts enkele weken per maand operationeel. Afhankelijk van de vraag uit Nederland wordt er geoogst en geproduceerd. Het geheel is interessant om te zien en te horen.

21-aloe-vera-oogsten-2408.jpg 21-aloe-vera-aloine-2410.jpg 21-aloe-vera-schoonmaken-2412.jpg

Zondag 22 augustus

Het centrum van Willemstad lijkt, als we daar aankomen, op zondag uitgestorven te zijn. Met uitzondering van de drijvende markt is er werkelijk niets te beleven. Helaas blijkt ook het Kura Hulanda museum (gevestigd in het gelijknamige hotel) gesloten te zijn, waardoor ook de informatie over de slavernij-periode aan ons voorbij gaat. Kura Hulanda is nu een hotel en was vroeger een vervallen buurtje dat is aangekocht en opgeknapt door een Nederlander.
Een voordeel van deze rustige dag is wel dat we nu op een uitstekend manier foto's zonder mensenmass's kunnen maken en dat we niet hoeven te betalen voor het parkeren. Na het centrum bekeken te hebben rijden we naar de omgeving van het Spaanse Water waar we nog enkele vila's bekijken. De prijzen in de restaurants houden gelijke tred met de bebouwing: niet aan ons besteedt derhalve.
Willemstad is een erg uitgestrekte stad en het blijkt dan ook niet gemakkelijk om een restaurantje te vinden. Dat doen we dan ook niet: we besluiten om na ons geslenter door de leuke stad, zowel Punda als Otrabanda bekijken we, door te rijden naar Landhuis Dokterstuin bij het plaatsje Barber. In dit landhuis is een lokaal restaurant gevestigd waar we, gezeten tussen de lokale bevolking, tegen een zeer schappelijke prijs lokale gerechten proeven.

22-teatro-luna-blou-2468.jpg 22-handelskade-2428.jpg 22-drijvende-markt-2471.jpg 22-fort-amsterdam-2424.jpg panorama-fort-amsterdam.jpg panorama-kerk-in-fort-amsterdam.jpg panorama-kura-hulanda.jpg

Maandag 23 augustus

We gaan terug naar Willemstad, maar nu om te shoppen. Om te beginnen maak ik een 360 graden panorama vanaf de pontonbrug waarvan de officiële naam Koningin Emmabrug is. Nu dat de winkels open zijn is het een stuk drukker en tevens gezelliger. We slenteren langs de winkeltjes en kopen hier en daar iets. Na afloop eten we bij de KFC een "snelle hap" en rijden via Fort Nassau, dat hoog boven de stad en de natuurlijke haven ligt, terug naar huis. Hier bij Fort Nassau krijgen we ook een klein buitje over ons heen.

's Middags gaan we zemmen bij Playa Kleine Knip. Wederom (onder water) niet zo mooi als bij Lagun, maar zeker niet slecht. Het strand is erg rustig. Aan het eind van de middag wordt het donker en gaat het onweren en bliksemen. Niet veel later krijgen we een stevige bui over ons heen, maar we zijn toch in zwemkleding, de temperatuur daalt niet, en dus blijven we waar we zijn. Na 10 minuten is het over, komt de zon terug en gaat ieder weer vrolijk verder met zwemmen en zonnen.