De eerste week

Op 3 juli vertrekken we naar Kenzingen waar we net als in 2004 een nacht slapen voordat we doorrijden naar onze eindbestemming Saas Almagell in Zwitserland.
Wanneer we in Kenzingen aankomen blijkt daar het Historisches Altstadt Fest plaats te vinden. We kunnen daardoor niet door het centrum rtijden enmoete neen stuk omrijden om bij het hotel te kunnen komen. Helaas gaat het 's middags regenen, maar dat is na het eten over waarna we nog wat door het gezellige feestgedruis wandelen.

za 4 juli - Saas Almagell

De volgende dag rijden we Zwitserland in en gaan met de autotrein door de Lötschberg tunnel. Eenmaal in Saas Almagell moeten we nog even wachten op de schoonmaak van ons appartement. In de tussentijd gaan we alvast naar de toerist info waar een Nederlandse blijkt te werken. Dat maakt het vragen van informatie toch weer wat makkelijker.

01-castello.jpg 01-uitzicht-vanaf-apt.jpg

Na de schoonmaak blijkt dat we een prachtig appartement hebben geboekt via Belvilla. Uiteindelijk is het niet duur, bevat 2 slaapkamers en is ruim van opzet. De vriendelijke eigenaren hebben op de 1e verdieping van hun huis 2 apartementen ingericht voor gasten. De eerste nacht zijn beiden bezet. De rest van de eerste week zijn wij de enige gasten.

zo 5 juli - Saas Almagell - Saas Fee

De eerste dag in Saas Almagell willen we een korte wandeling maken. Uiteindelijk blijkt dit toch wat langer te worden dan gedacht. We lopen vanaf het apartement op 1658m hoogte aan de oostkant de bergen in en willen een vlak stukje lopen, iets om het dorp heen, en dan aan de westkant de simpele weg naar Saas Fee nemen. Wanneer we eenmaal op weg zijn blijkt dat we net zo makkelijk aan deze kant door kunnen lopen naar Saas Fee, hetgeen we dan ook doen.

02-saas-almagell.jpg 02-saas-fee.jpg

In de omgeving van Unter den Bodmen lopen we naar beneden, steken de weg over en gaan aan de andere kant van het dal omhoog naar Saas Fee via de Kapellenweg. Deze Kapellenweg is vrij steil en voert langs 15 kapelletjes over een rotsig pad omhoog naar het dorp op 1800m hoogte. Na wat in Saas Fee rondgekeken te hebben, iets te hebben gegeten en gedronken, lopen we aan de westkant van het dal via een makklijke en breed pad terug naar ons apartement.

ma 6 juli - Saas Fee - Hannig

Op maandag rijden we met de auto via Saas Grund naar Saas Fee. Dit dorp is autovrij en dus moeten we de auto achterlaten in de grote parkeergarage bij de ingang van het dorp. In Saas Fee rijden alleen electrische wagentjes rond, die dan ook als taxi, of vrachtwagentje, dienstdoen. We lopen naar de kabelbaan Hannig en gaan aldaar in een klein kabine omhoog naar 2450m. Vanaf Hannig lopen we dan eerst redelijk op hoogte in een omtrekkende beweging om Saas Fee heen. Het laatste deel zakken we af naar Saas Fee en gaan terug naar de auto.

03-ijs-op-route.jpg 03-het-pad.jpg 03-saas-fee-pano.jpg

Eenmaal terug in Saas Grund gaan we naar de Intersport alwaar zich ook het buro van de Weismiss berggidsen bevindt en maken we een reservering voor donderdag.

di 7 juli - Mattmark stausee

We rijden met de auto naar het stuwmeer en lopen daar in 2 uur omheen. Dit is een makkelijke, maar mooie wandeling. We willen tenslotte wat energie besparen voor donderdag en wilden deze route sowieso lopen. Helaas ligt er vanwege het late voorjaar en de strenge winter met veel sneeuw nogal wat sneeuw op de hoger gelegen delen. Hierdoor is het niet mogelijk om naar de Monte Moro pas te lopen op de grens met Italië. Toch is juist vanwege dit late voorjaar de omgeving zo mooi, doordat er nog erg veel in bloei staat.

04-mattmark-zuiden.jpg 04-mattmark-pad.jpg 04-mattmark-stuwdam.jpg 04-weg-naar-stuwdam.jpg 04-alpenrozen.jpg

wo 8 juli - Hohsaas

Als voorbereiding voor morgen willen we nog iets hogerop. We besluiten om naar Saas Grund te rijden en vandaar de kabelbaan in 2 delen naar Hohsaas te nemen. Om precies te zijn zitten we dan op 3100m. Wel kunnen we hierdoor wat aan de hoogte wennen. Het is hier echt een ruig berglandschap, waar desondanks nog altijd mooie bloemetjes voorkomen.

05-ruige-bergen.jpg 05-kleine-bloemen.jpg

Bovendien is dit het startpunt voor een andere "makkelijke" tocht, die naar de top van de Weissmies op 4017m. Deze tocht voert deels over de Triftgletscher. Er staat vandaag erg veel wind, hetgeen die toch geen makkie maakt. Deze tocht geldt dan wel als makkelijk; je moet toch altijd nog zo'n 900m stijgen.

05-weissmies-triftgletscher.jpg 05-familie.jpg 05-saas-fee-feegletscher.jpg

Vanaf deze kant hebben we tevens een mooi uitzicht op de bergen aan de andere zijde van het dal. Helaas kunnen we de Allalinhorn en de Dom, de hoogste berg van Zwitserland, niet zien door de vele bewolking die continue rond deze toppen drijft. Wel zien we duidelijk Saas Fee en de Feegletscher liggen. Zo blijkt het dat Zwitserland ongeveer 1050 vierkante meter aan gletschers heeft, tegenover Italië 550 en Oostenrijk 500. Bovendien ligt 57% van de Zwitserse gletschers op het grondgebied van Wallis, alswaar wij ons nu bevinden.
Eenmaal beneden rijden we naar de sportzaak om onze klettergordels en stijgijzers op te halen die we noodzakelijkerwijs hebben gehuurd.