Gorge Alpine

di 14 juli - Gorge Alpine

We hebben besloten om nog een tocht te maken met een berggids. Dat is een droge canyoning route die loopt door een schlucht van Saas Fee naar Unter den Bodmen. Helaas begint die tocht pas om 4 uur en duurt tot kwart over zes. En dus slapen we lekker uit en lopen we om 3 uur op ons gemak naar Saas Fee toe. Met name Kiyoko is nogal zenuwachtig. We weten dan ook niet wat we moeten verwachten. De gids komt iets voor vieren met alle spullen aangelopen, waarna we (met zijn zevenen) de klettergordel en helm aandoen. Vervolgens lopen we de kapellenweg af en naar het begin van de klettertocht. Het begint meteen goed: we moeten met de kabelbaan naar beneden. Eenmaal los, komt Kiyoko me met een big smile tegemoet.

10-kiyoko-kabelbaan1.jpg 10-kiyoko-kabelbaan2.jpg

Hierna kletteren we een stukje langs de muur, gezekerd aan een staaldraad, en voorzien van goede instructies. We dalen verder af via metalen trappetjes en steken een houten hangbruggetje over en gaan alweer aan de kabelbaan.

Vervolgens wordt er weer gekletterd langs de wand en komen we bij een stalen liaan uit. Hieraan slingeren we naar de overkant, uiteraard telkens prima gezekerd. Daarna weer een houten bruggetje over en met de derde en laatste kabelbaan verder, ditmaal samen.

10-jim-kletteren.jpg 10-kiyoko-kletteren.jpg 10-jim-kabelbaan1.jpg 10-jim-kabelbaan2.jpg 10-jim-kabelbaan3.jpg

Hierbij komen we terecht in een soort van grot, gevormd door hele grote omlaag gevallen stenen. Via een ladder klimmen we er uit, om uit te komen bij een aantal aan elkaar vastgemaakte ladders, horizontaal wel te verstaan. Hier lopen we langzaam over heen waarna de gids ons gecontrolleerd laat abseilen. Helaas was dit het laatste deel, want we lopen nu de schlucht uit, het einde van de tocht is bereikt. Helaas, want het was een prachtige ervaring.

10-gids-op-trap.jpg 10-jim-afdalen.jpg

Als laatste lopen we van Unter den Bodmen terug naar ons appartement, want de bus laat nog een half uurtje op zich wachten.
Zie hier onze route
Aangezien het toch wat later is geworden, besluiten we om in een restaurant te eten. De verse beekforel en spareribs smaken uitstekend.

wo 15 juli - Furggstalden - Heidbodme

Eigenlijk wilden we vandaag een brunch op een alp hebben, met de nodige uitleg over het boeren leven en de streekproducten. Helaas bleek dat wij de enigen waren die ons bij de tourist info hadden opgegeven en het minimum van 6 personen dus niet was bereikt.
Tsja, wat nu te doen. We besluiten om de stoeltjeslift naar Heidbodme te nemen, waar een mooi uitzichtpunt zou moeten zijn. Eenmaal bij het dalstation van de eerste lift blijkt dat het tweede deel alleen op zondag, dinsdag en donderdag operationeel is. We kunnen dus wel naar Furggstalden, maar niet omhoog naar Heidbodme. Na wat overleg besluiten we toch maar omhoog te gaan. Na 5 minuten stappen we alweer uit en lopen verder omhoog. Het pad is slecht aangegeven, maar we komen toch uit bij een boerderij waar de splitsing is en we naar boven naar Heidbodme kunnen lopen. Dat doen we dan maar, en na 50 minuten zijn we boven. Echter niet zonder de nodige twijfel onderweg. Het pad is zeer slecht aangegeven, moeilijk te vinden in het veld, en volgens de kaart loopt het ook nog eens op een andere plek. Eenmaal boven blijkt ook het uitzichtpunt ons nogal tegen te vallen, maar dat kan met het weer te maken hebben. Het zou vanmiddag namelijk regenen. Als gevolg hiervan is het wel bewolkt, en dus kunnen we wel het Furggtal inkijken, maar de Antronapas niet goed zien. De pas zelf is nog niet open, omdat er nog te veel sneeuw ligt.

Op de top eten en drinken we wat om vervolgens, helaas via de zelfde weg, terug naar beneden te lopen. Bij de boerderij nemen we een ander pad verder omlaag. Dit deel is iets duidelijker zichtbaar en loopt door een mooi bos en hele velden vol met Alpenrozen. We komen uit bij het pompstation Zermeigern en lopen vandaar langs de beek naar het appartement terug. Gelukkig is het, op enkele kleine spettertjes na, droog gebleven.
Zie hier onze route
's Middag gaat zowaar de zon zelfs nog weer schijnen en spelen we nog een potje minigolf.
's Avonds is het in tegenstelling tot de weersvoorspelling weer volledig opgentrokken en dus gaan we om half negen naar het dorsplein voor het gratis concert van de Musikgesellschaft Mattmark Saas Almagell.

11-concert-op-dorpsplein1.jpg 11-concert-op-dorpsplein2.jpg 11-vaandelzwaaier.jpg

do 16 juli - Längflue - Spielboden

Op deze laatste, en prachtig mooie, donderdag in de Saas vallei besluiten we nog een maal rond Saas Fee te gaan wandelen. We gaan eerst omhoog met de twee kabelbanen naar Längflue alwaar we tussen de twee poten van de Feegletscher in staan. De blauwe lucht en felwitte wolken leveren moooie plaatjes op. Ik maak dan ook wederom een 360 graden panorama.

12-familie-voor-allalinhorn.jpg 12-feegletscher.jpg

Opnieuw zien we wandelaars en bergbeklimmers naar beneden komen, nu waarschijnlijk van de Alphubel (4206m) afkomstig. Na een uurtje boven gaan we omlaag naar het middenstation Spielboden (2448m) en lopen dan verder omlaag naar Saas Fee. In dit gebied zouden vele marmotten voor moeten komen, maar wij zien ze niet, waarschijnlijk zijn we te laat. Wederom lopen we door een gevarieerd landschap, met zicht op de gletscher, maar ook door bossen en over met bloemen bezaaide alpenweiden.

12-gevarieerd-landschap.jpg 12-saas-fee-vanaf-bloemenweide.jpg

Eenmaal op een hoogte van 2000m willen Jim en ik eigenlijk nog een stukje op hoogte wandelen en een rondje maken richting Plattjen Berghaus. Kiyoko wil verder naar beneden, en dus besluiten we om beiden een ander pad te volgen. Nadat Jim en ik de beek zijn over gestoken splitst de weg zich in 2 delen, waar er volgens de kaart 3 wegen zouden moeten zijn. Uiteraard nemen wij de verkeerde, mede omdat er op dat punt geen wegwijzer staat, en zijn iets later dan Kiyoko toch ook beneden. Komen we dus toch nog tegelijk in Saas Fee aan. Hier lopen we over det marktje met wat lokale producten heen, kopen een Walliser roggenbroodje, dat later super lekker blijkt te zijn, en rijden vervolgens naar ons appartement.

vr 17 juli - regen?

De voorspellingen voor vrijdag zijn al de hele week slecht. Ook gisteravond op het nieuws werd nogmaals verteld dat er extreem veel water zou vallen in Zwitserland, met in sommige delen wel tot 200mm. Het zou in de ochtend al beginnen, maar om 8 uur is het nog droog. Om 11 uur lopen we, terwijl het nog altijd droog is, naar de supermarkt. Op de terugweg horen we twee donderklappen en begint het inderdaad te regenen. Dat is echter slechts 1 buitje, waarna het weer droog wordt en de zon gaat schijnen (pas 's avonds om 7 uur gaat het weer regenen). Dit neemt echter niet weg dat het sowieso onze laatste dag in Saas Almagell is. We pakken onze spullen zo in dat we een deel in de auto kunnen laten en slechts een klein deel mee hoeven nemen naar Zermatt. Daar gaan we morgen heen en blijven er tot woensdag. Hoewel we ook in Zermatt in een appartement zitten hebben we besloten om daar niet te koken. Dit scheelt niet alleen spullen meenemen, maar is ook een stuk makkelijker.