Vancouver Island en Victoria

do 10 juli - Ferry naar Victoria

Route
12_hope_victoria_map.jpg 12_hope_victoria_ter.jpg View Larger Map

Dit maal moesten we ons eigen ontbijt maken en dus waren we veel sneller klaar en eerder weg dan gedacht. Na bijna 2 uur rijden zijn we bij de ferry terminal voor de oversteek van Tsawassen naar Schwartz Bay op Vancouver Island. In 90 minuten varen we zo'n 46 km met een kruissnelheid van 36 km per uur (met dank aan de tomtom). Het eerste deel is redelijk open water, maar ondanks de wind toch redelijk rustig. Het 2e deel varen we tussen de Gulf Islands door en dat is een mooi gedeelte. We zitten nu echt vlak tegen de grens met de USA aan. Voor de terugweg wilde ik reserveren vanaf Nanaimo, maar die zitten a.s. zondagmiddag al vol, dus we gaan dezelfde route terug (met reservering).

Na nog eens 31 km rijden zijn we bij het hotel. We besluiten om de stad in te lopen, en gaan o.a. naar het Beacon Hill Park. Hiervandaan hebben we een mooi uitzicht op de kite surfers en de bergen in de VS op de achtergrond. (Inderdaad: het is mooi helder weer bij zo' 20 gr; maar die wind?! Daarnaast zien we hier de "zero mile marker" oftewel het begin van de Trans Canada highway. Ook gaan we naar het parliament building van de provincie Britisch Columbia. De tour van 30 minuten is geheel gratis! Het is een mooi gebouw uit de vorige eeuw. Daarna nog even langs de supermarkt (ook hier geen ontbijt in het hotel) en dan nog wat kleren wassen.

vr 11 juli - whale watching

Eerst hebben we lekker uitgeslapen, en daarna zijn we gaan shoppen, terwijl we onderweg nog het een en ander bekeken hebben. Om 2 uur gaan we dan aan boord van de Fast Cat van Five Star whale watching, een metalen en hoge catamaran voor onze whale watch tour. Helaas is er weinig voedsel, zalm, voorradig in de omgeving van Victoria en de Gulf Islands. Als gevolg hiervan varen we met 21.5 knopen gedurende een uur en een kwartier naar het westen, dus onder Vancouver Island door, en richting open oceaan. Hier kunnen we nog net enkele Orca's achterhalen die ook op weg zijn naar het westen. Waarschijnlijk zijn deze dieren morgen buiten het bereik van deze 3 uur durende tour. In de omgeving bevind zicht echter ook nog een Humpback Whale, dus dat zou dan het alternatief zijn (die wij weer niet zien). De Orca's die wij zien zijn volgens zeggen van de bioloog aan boord 1 mannnetje en 4 vrouwtjes. We mogen niet dichter dan zo'n 100 m bij ze in de buurt komen, tenzij ze zelf naar ons komen uiteraard. Aangezien ze 3 of 4 maal boven komen om te ademen en dan ongeveer 5 a 7 minuten onder water zijn, is het lastig om te bepalen waar ze boven komen, waardoor de afstand regelmatig groter is. De vele boten in de omgeving zitten de Orca's echter niet in de weg. Het is helaas ook net te ver weg om ze echt goed te kunnen zien. De verrekijker en telelens komen dan ook uitstekend van pas.

Op de terugweg varen we langs een eilandje met een vuurtoren erop, waar zich ook diverse dieren bevinden. Hier zien we onder andere 2 bald eagles en een groep Steller zeeleuwen. Al met al was het een leuke trip: tijd om naar het hotel te gaan en te eten. We weten nog niet wat we morgen gaan doen: wel met de auto weg: ofwel noordwaarts, ofwel westwaarts.

za 12 juli - ergens op Vancouver Island

Route
13_vancouver_island_map.jpg 13_vancouver_island_map.jpg View Larger Map

Na uitgeslapen te hebben gaan we om half tien op weg in noordelijke richting. We rijden dus highway 1 en komen als eerste bij een uitzichtpunt op 352 m hoogte, waarbij we uitkijken over de Saanich Inlet, en Ssanch peninsula. Op de achtergrond zien we Mount Baker in de VS liggen. Het is volledig onbewolkt en het uitzicht is dan ook prachtig.

Vervolgens rijden we door om uit te komen in het leuke plaatsje Cowichan Bay waar een kunstmarkt aan de gang is en het gezellig druk is. We vervolgen ons weg langs de kust via Crofton en Chemainus naar Ladysmith. Hier eten we voor het eerst bij de Mac, en besluiten om nog even landinwaarts te rijden. Die weg voert ons naar Lake Cowichan, waarvandaan we de zuidpunt van Vancouver Island oversteken. Althans: dat denken we, en is ook zo, maar dat gat niet vanzelf. Opeens houdt de weg op en veranderd in een gravel road (waarop de auto niet verzekerd is), mar ja, nu nog dat hele eind terug rijden zien we ook niet zitten. We vragen een tegenliger hoe lang die weg nog duurt en we horen dat het slechts een kort stuk is. Inderdaad is het na 4 km over, maar blijft de weg smal en bochtig met veel gaten in het asfalt. Dit is wel leuk rijden! Eenmaal bij Port Renfrew volgen we de kustweg terug naar Victoria. Ook deze is eerst bochtig en slecht, maar wordt heel langzaam beter. Pas na 317 km zijn we om 4 uur weer bij ons hotel. Het was uiteindelijk een saaie weg met alleen maar bomen, en helaas weinig uitzichtpunten, ook niet op de oceaan, maar ik heb me toch wel vermaakt met het rijden. We eten bij "the old spaghetti factory", een restaurantketen die Kiyoko nog kent uit haar jeugdjaren, en inderdaad smaakt de pasta nog altijd prima.

Morgen gaan we alweer naar Vancouver, slapen in hetzelfde hotel als in het begin van de reis, en is de vakantie helaas bijna voorbij.