Vancouver

zo 13 juli - ferry naar Vancouver

Route
14_victoria_vancouver_map.jpg 14_victoria_vancouver_ter.jpg View Larger Map

Evenals gisteren is het een onbewolkte dag. Vanmorgen rijden we eerst op ons gemak naar de Butterfly Gardens. Hier bekijken we een aantal van de naar zeggen 2000 vlinders. Het is iets kleiner dan verwacht en we zijn dan ook eerder klaar dan verwacht. We rijden daarom nar Sidney, een plaatsje vlak bij de ferry. Dit blijkt een leuk en modern 'vissers'plaatsje te zijn. Na een kop koffie en een broodje gaan we naar de ferry die ons weer in 90 minuten op het vaste land afleverd. Eenmaal in het hotel gaan we even snel naar de supermarkt voor ons ontbijt voor de komende twee dagen. Daarna nemen we de Skytrain naat het centrum en kopen kaartjes voor de Imax film in 3D "Dolphins and whales" van Jean-Michel Cousteau. We eten wat in het foodcourt vlakbij, wachten buiten in de zon en lopen terug naar het Imax theater. De film blijkt meer een opsomming per soort te zijn dan een echte documentaire; de beelden zijn echter schitterend. Met de Skytrain monorail, met automatische wagons, gaan we weer naar ons hotel terug.

ma 14 juli - Vancouver

Na rustig wakker geworden te zijn, een simpel ontbijtje weggewerkt te hebben, zijn we gaan shoppen. We hebben de hele dag in Metropolis at Metrotown rondgelopen. Dit is het op een na grootste winkelcentrum van Canada (alleen die in Edmonton is groter). Zowel de lunch (sushi voor het eerst, terwijl we ze overal tegengekomen zijn) als ons diner (pizza en sla) hebben we in het foodcourt gegeten. Eenmal terug in het hotel blijkt het half bewolkt te zijn, maar nog steeds prima weer. Toch gaan we niet meer zwemmen (buitenbad in de schaduw), want Jim wil met zijn nieuwe PSP spellen spelen. Wij gaan vast de koffers pakken.

di 15 juli - naar huis

De vakantie zit er helaas weer op en vandaag vliegen we naar huis. Voordat het echter zo ver is, gaan we naar het Vancouver Aquarium. Dit doen we met de auto die we parkeren in Stanley Park. Een dagkaart kost 7 dollar, maar die kopen we van iemand die weg gaat over voor 5. Eenmaal klaar verkopen wij die kaart weer door aan een ander voor 4 dollar (de gevraagde 3 kregen we niet voor elkaar middels wisselen).

Het aquarium zelf is niet zo heel groot. Wel doen ze veel aan onderzoek nar het milieu en de diverse dieren. De meeste dolfijnen zijn dieren die ze ooit hebben gered o.a. uit vissersnetten. Helaas hebben zowel de 4 dolfijnen als de inmiddels 3 (de jongste is van 10 juni 2008) Beluga's niet erg grote bassins. Ze willen wel meer ruimte maken, maar hebben twee problemen: geld en de beschermers van Stanley Park. Al met al genieten wij toch van ons bezoek, en zien dan ook de zee-otters, tropische vissen, slangen en kikkers en de overige aquaria met vele verwschillende vissen en millieus uit de (kust)wateren van Britisch Columbia.

Na dit bezoek rijden we naar het vliegveld en leveren de huurauto met een bijna lege tank in. Al met al hebben we bijna 4000 km gereden in deze drie weken. Hierna vliegen we probleemloos naar huis.